19 maj 2010

Kullerbyttekväll

...och tack för en som vanligt inspirerande kväll med Kullerbyttans damer (för grabbarna har inte anmält sig). Denna kväll var det presentation av programmet Design-a-knit som säkert är en riktig höjdare när man väl lärt sig programmet. Och helst har en elektronisk maskin förstås.

Men smakar det så kostar det och jag får nog hålla till godo med mina hemlagade mönster som görs i Excel och sedan klipps med håltången på hålkortspapper. Känner mig trygg med att i alla fall kunna den biten rätt ordentligt.

Så fick jag hjälp med stickledaren som nog underlättar när man kan funktionerna. Och så har vi det där med provlappar. Men nu ska jag verkligen anstränga mig. Har fortfarande inte monterat kloka dotterns tröja så jag vet inte hur resultatet blev av mina nogrannare provlappar.
Ändå köpte jag förstås mer garn av Sara (och vi missade Sticka-rabatten) och nu ska jag ge mig på lingon-koftan fast som tröja. Bilder kommer.
Det kommer förhoppningsvis några regniga dagar snart så maskinerna får jobba...

7 kommentarer:

Nina sa...

Hoppas att du kommer att få lite mer nytta av stickledaren nu. Som sagt provlappen är ett måste. Ska bli spännande att se din variant av "lingon"
Kram

Heléna sa...

Blev också på hugget efter garninköpet och gjorde en provlapp när jag kom hem. I morse stickade jag bakstycket efter nämnda provlapp och det gick käpprätt åt skogen. Vet inte om jag behöver ett nytt måttband, nya glasögon eller en ny miniräknare. Det är inte första gånge det blir fel. Men nu har jag i alla fall ett helt bakstycke att räkna fram storleken på. Börjar om i morr'n.

Prizillas pastiller sa...

Ja Nina, det blir väl en regnig dag eftersom jag har stort kalas att fixa till om ett par veckor. Men så klart har jag börjat snegla åt mönstret och jag fattar inte hur det är tänkt. Det är gjort över 12 m och man anar liksom nästa mönsteromgång, men tittar man på koftbilden så läggs mönstret nästan diagonalt. Jag har gjort en variant på detta för länge sedan och då la jag kvistarna på varandra så det ser ut som rankor rakt upp. I värsta fall får jag väl använda mitt eget arr...

Prizillas pastiller sa...

Och Helan, jag är lite, nä inte skadeglad, men det kjänns skönt att fler än jag misslyckas med dessa provlappar som ska vara svaret på den stickandes böner. Vi får väl se.
Hoppas du lyckas bättre imorron. Idag har jag haft fullt trädgårdsarbete och vattning hela kvällen. Det är straffet för att njuta av blommorna dagtid...

Prizillas pastiller sa...

...såg du min snygga stavning på kjänns? Faktiskt lite läckert...

Nina sa...

Klipp mönstret precis som det visas på mönstret så får du samma som på min kofta! Bry dig inte om att det ser lite lustigt ut på hålkortet. Det blir bra!

Prizillas pastiller sa...

Tack Nina, det var en värmebölja i hjärnkontoret som ställde till det! Jag började på fel sida liksom. Men nu är det klart och finns tid ska jag göra en provlapp med rätt garn och mönstret redan i morgon...(fast jag sover nog länge med min brakförkylning)