28 maj 2010

Swisscchh. What was that? Oh, only my life.


Haha, imorron blir det taklagsfest på vårt yttepytte växthus på 4,5 kvm. Mitt 4:e växthus och faktiskt det minsta. Vilket passar mig perfekt eftersom planerna i början har en tendens att överskrida orken och lusten när säsongen närmar sig sitt slut. Fast ett par hus hade jag som ett uterum med liten sittgrupp i. Och i ett av dom hade jag mammas lilla kristallkrona och det var verkligen urhäftigt.
Men så blir icke detta. Näe, gurkor, tomater, chili, paprika - rakt upp och ner.

Men vi ska inte bara fira växthus. Den 29 maj är det 1 år sedan vi flyttade in på vårt älskade Larstorpet. Och en del har hänt och blivit gjort under året som gått. Vi har byggt upp ett helt nytt kök med två nya fönster, lagt nytt golv, fixat hallen, vardagsrum, läsrum, fräschat badrum, två sovrum, byggt om veranda och förstubron. Dessutom planterat nya växter, flyttat om, tagit bort och fyllt två dammgropar (5500 spänn!!!! arbetskostnad för igenfyllning går inte in under rotavdrag, idiotiskt. För om du gräver upp är det OK. Logiken?).

Och förutom detta har vi under året mist Elviz the aussie - som vi lärde känna som 5-veckorsvalp, intensiv men ljuvligt glad kille som tyvärr blev sjuk vid 19 mån ålder.
Vi köpte Alfonz the aussie som är en never-ending-love-story och sist, men inte minst lilla charmiga och roliga Tea the aussie som fick flytta i påskas. Hennes dagar gick i 210 och övriga familjens i 120 så det blev lite obalans. Fast jag vet att hon mår som en prinsessa och mellan varven är hon oerhört saknad.

Och den största glädjen av allt är att ingen i vår närmaste krets har förolyckats eller gått bort av andra anledningar under året. Sånt kan jag faktiskt gå runt och känna tacksamhet över. För det har inte hänt de senaste 10 åren tror jag. Och det ger en slags frid i själen.

Och just frid i själen är det att få bo här på Larstorpet.
Tänk om makens mammas kusin Evert hade vetat att vi en dag skulle bo i hans lilla tvårums enplans tegelhus som blev ombyggt (inte av oss dock) till ett falurött torp med vita knutar, övervåning och 4 rum o kök...

5 kommentarer:

Inga sa...

Vilket år! Något som jag är tacksam över är att lille Elviz förde dig & L in i mitt livv!!!!!!!

Prizillas pastiller sa...

Tack hjärtat, det är dubbelt ömsesidigt...

Surtanten sa...

Grattis till jubilet!

Anonym sa...

Vill åsså ha ett växthus, med skön fåtölj för att mysa i..jajaja nån liten Morbacka får säkert plats åxå.kram Cia

Prizillas pastiller sa...

Åh minsta lilla ysterCia, välkommen till Larstorpet. kul att du hälsar på! Kom snart!