16 juni 2010

Blommor och blader


Vet du händelsevis vad detta är för liten blomma? Den är i storlek som en vitsippa och har blå-lilla fläckar enligt bilden och sedan blå-lila tunna streck som går från fläcken in mot mitten. Faktiskt helt bedårande blomma. Har nu lyckats rädda ett par plantor undan grästrimmern.
Men vore jätteroligt att veta vad det är.

Och så är det ju så härligt med allt trädgården bjuder på. Det blev saft, chutney och en massa småbitar i frysen av årets rabarber. Och hinner säkert bli lite mer i frysen. Gott att ta fram till lite paj med vaniljsås mitt i vintern.

Men usch, nu glömmer vi den årstiden...

8 kommentarer:

LovisoHedda sa...

Jösses så effektiv du varit!
Här har "bara" blivit paj av rabarbern än så länge, men saft låter ju gott. Har nog inte druckit rabarbersaft sedan min mormor levde... Får nog testa. :-))

Sussie sa...

Oh så gott, och du påminde mig om min rabarber....var är den? har den gott hädan? ja det måste den ha gjort. Hur kan man glömma bort att man har/haft rabarber?

Heléna sa...

Livet är inte rättvist!!! Älskar rabarber men kan inte äta dom. Ser väldigt härligt ut. Var får du all tid ifrån??? Har fortfarande en sjal i maskinen som jag påbörjade i förra veckan.

Prizillas pastiller sa...

...och chutneyn är gjord med mycket lök och chili. Faktiskt busgott till både fläskkött och kyckling. Just till grillat en höjdare.
Synd att ingen har namnet på min lila lilla blomma...

April sa...

Blomman tror jag att jag har sett i Botaniska trädgården. I klippträdgården, sibirisk... nånting. Ingen vidare hjälp, vilken tur att du räddade plantor. Anna

Prizillas pastiller sa...

...har under eftermiddagen suttit med en flera hundra sidor tjock frökatalog. Impecta tror jag.
Och nästan på slutet hittade jag blomman.
Det är KÄRLEKSBLOMSTER. En utmärkt marktäckare, men tyvärr inte perenn. Fast varifrån mina tre små plantor dykt upp har vi ingen aning om. Hur som helst är de oerhört vackra och nästan lite onaturliga med de rena strecken och fägerna.
Och på Impecta kan man handla en fröpåse på 300 frön för 14:-.
Har varken sett eller hört talas om den tidigare och det är ju så kul att få möta nåt alldeles nytt...

Prizillas pastiller sa...

PS. På Sussies språk "Nemophila mucilata" (fast inte sjutton låter det speciellt kärleksfullt!)

Sussie sa...

Ha ha ha :o) Inte så kärleksfullt kanske men underbart välklingande på tungan (älskar latinet)