30 juni 2010

Gröna fingrar


Detta är mitt första "konstverk" i betong - "Gröna fingrar" kallar jag den. Egentligen är den gjord i Husfix som är lite finare och blir slätare än Finbetong, men hållbarhet nolla!
Det var inga problem att hälla i smörjan och sedan få av gummihandsken (insmord i diskmedel!). Men det tog flera dagar för den att torka och lillfingret gick av på mitten. Därav plåstret.

Blomman den sitter i är en Tremastarblomma jag fick som planta av min Inga förra sommaren. Det är nu en liten buske och sååå vacker med sin intensiva blålila färg.

Och nu när jag ser verket på bild så funderar jag på att måla hela handen grön...

6 kommentarer:

Sussie sa...

VIlken snygg sida du fick till! Handen är läcker och självklart har den gröna fingrar :o) t o m plåstret passa in....

Göran sa...

Hej!
Verkligen snyggt med handen. Helt enkelt urtjusigt. Den kommer helt till sin rätt bland alla blomstren. Sedan kan du ju flytta runt den för att pigga upp någon plats som ser lite tråkig ut just då.
Men du, jag tror att Inga har lurat dej beträffande de blå blommorna. Jag tycker de är förvillande lika blomman Praktbetonika, som blommar just nu. Tremastarblomman är förvisso blå, men de ser inte ut så.

Prizillas pastiller sa...

Tack Sussie - skulle inte du ha SEMESTER - eller gäller det inte bloggandet kanske?

Och Göran, du har så RÄTT (1356klgk&%¤#""). Klart det är en Praktbetonika. Ska genast reklamera hos min Inga:)) Konstigt att inte floristen Sussie reagerade... (fast hon kan bara dom latinska namnen)
Och tack för värmande ord om mitt "konstverk" - svärdottern trodde jag fyllt en gammal gummihandske och använde som fågelskrämma...

Sussie sa...

Det bästa med semester är väl att man gör det man vill och inte bara det som man måste :o) Floristen Sussie är inte utbildad för uteblommorna :o/ så det är inte min starkaste sida tyvärr, är bara en glad amatör. Sen måste jag erkänna att även inneblommornas namn börjar lägga sig till ro bland värdelöst vetande och då vet man inte om all iformation ploppar upp vid behov. Som det kan bli.....

Prizillas pastiller sa...

Härligt Sussie, det tyder på rejäl avkoppling...

Stickmamma sa...

Ha, ha, den är FANTASTISK. Det är lite så där man känner sig ibland eller för det mesta, nästan hel.
Lycka till med nästa gjutning. Hoppas du får en fin sommar.
Kerstin