13 juni 2010

Pest eller kolera

Jag talar om tandläkare.

För tio år sen satte jag in en implantatbro i hela överkäken med 5 skruvar av titan. Anledningen var att mina egna tänder sagt upp sig. Efter åratal som försökskanin på gamla Tandläkarhögskolan på Holländargatan, och ett otal mer eller mindre nogräknade tandläkare som ville göra sig en hacka på mina urusla tänder, bestämde jag mig för det stora steget med implantat. Då hade jag kanske tre eller fyra egna tänder kvar som inte var stift eller annat onaturligt. Och de variationer på stifttänder, bryggor och allt vad det heter existerar inte som jag inte provat på. Med yrke att ständigt möta andra människor är tänder ett måste.

Känslan när de sista gaddarna dras ut var fruktansvärd. Känslan när man under ett helt år går med löständer är obeskrivbar. Jag åkte på en depression utan att förstå vad som hände. Men tio år senare vet man att kroppen blir chockad även när du plockar ut en tand och att psyket tar stryk av att 55 år gammal gå med löständer. Som vanligt höll jag masken.

Lyckan var ändå hyfsat stor när jag 60.000:- fattigare men ett leende rikare skulle lära mig att tala på nytt. För det hade heller ingen upplyst om. Jag kunde inte prata. Orden hoppade runt i min mun.
Jag trodde nu att jag gjort klart denna del av munnen för all framtid. Tandläkaren hade missat en hel del information om implantaten, bland annat hur djävulskt noga man måste hålla rent runt skruvarna. Och då menar jag inte "borsta tänderna". Du ska ha små flaskborstar i olika storlekar, speciellt formade stora borstar och tandtråd som är flossad. Fick jag veta av en händelse för ca fem år sedan.

Nu har jag råkat ut för tandlossning runt en av skruvarna. Det kallas peri-implantit när det handlar om implantat.
Den ena tandläkaren föreslår följande behandling:
-man skruvar av bryggan, skär upp runt skruven och sätter till benvävsfrämjande material. Man tar bort en bit av tandköttet så att det blir mellanrum till bryggan. Det hela sys ihop, bryggan skruvas tillbaka och hela behandlingen görs under tre timmar i lokalbedövning. Sen blir det flytande föda i tio dagar så stygnen ska tas bort. Pris cirka 9000:- totalt. Och jag har redan pyntat av 4000:- för konsultation.

Den andra tandläkaren föreslår följande:
- man skruvar av bryggan, använder laser och gör rent runt skruven så nytt tandkött växer fram, man slipar av bryggan för att öka mellanrummet. Denne tandläkare påstår att kroppen har så fantastiskt eget läkkött att man ska undvika att skära bort en massa tandkött. Sen skruvas bryggan tillbaka och behandlingen har tagit knappt två timmar under narkos. Priset blir ca 14.000:- totalt. Ännu ej betalt. Narkos bekostas inte av landstinget utan går på 8-10000:-.
Och det tar slantar från delar av ett nytt avlopp kommunen bestämt att alla här måste ha.

Goda råd?

5 kommentarer:

April sa...

vilken soppa

skapa och inreda sa...

Det är inte roligt att läsa om dina besvär som dessutom kostar så mycket.
Jag själv la ut 7000kr på en ny stifttand, det tyckte jag var mycket.
Visst är det konstigt att man i Sverige i dag kan få ett nytt hjärta för ca 250kr
(Besökskostnad vid besvär sedan remiteras man gratis vidare)och att en liten tand behöver kosta så mycket.
Ha en trevlig vecka Annika

Sussie sa...

Åh herregud.........Det är för jäkligt.... Bara tanken på allt som du redan gått igenom gör mig ledsen.... Och nu var det slut på det roliga för denna gången och nya turer ska tas....Stackars dig.

Surtanten sa...

Usch, vad jobbigt. Vilket dilemma. Så mycket pengar och lidande inblandat att man verkligen måste välja rätt. Jag håller tummarna för dig och skall gå och borsta tänderna en extra gång.

Carina sa...

Åh fy vad jag lider med dig, det är det absolut värsta man kan råka ut för att ha med tandläkare att göra och dessutom måste man betala för det. Håll modet uppe!!