3 juni 2010

Sommar och kalasväder

Har noterat att bloggosfären nu tunnas ut i samma takt som solen och värmen kommer. Och det är helt förståeligt.
Själv har jag förberett för makens 40-personerskalas på söndag. Och då menar jag inte enbart plocka, städa och handla.
Hela snickarboden är utrensad och välstädad, vi har använt de gamla köksskåpen och lådorna som nu får en andra chans. Smällt upp en massa hyllor på väggarna och krokar för spadar och krattor. Ordnat bänkar för trädgårdsfix och snickerifix.
Jag har planterat gurka, tomat, paprika och chili som nu står säkert i växthuset. Vi har försökt rensa runt om i trädgården och framför allt har vi plockat in alla redskap som nu har bestämda platser i snickarboden - i alla fall en vecka framåt.

På lördag kommer fyra långväga gäster som sen ska stanna hos oss några dagar. Härligt!
Gästerna på söndag ska få tilltugg, dricka och barnen/ungdomarna nåt att pyssla med också. Så vi har blivit både med kubb, bollfångare, freestyle och badminton. Boule hade vi sen tidigare eftersom maken är aktiv i den lokala bouleklubben.

Så hoppas vi att vädermakterna är med oss, enligt uppgift ska det verkligen bli kanon. Fast det ligger ett lager gult gläck överallt, tallarna? Och det ska vi försöka bli av med. Stackars Alfonz är alldeles gul i näsborrarna och vi känner verkligen av all pollen. Så ett nattregn vore inte helt fel!

Och nu efter dagens rensgenomgång i trädgården har både Alfonz och jag fått en välbehövd dusch.
Han blir så lycklig efter denna vederkvickelse så han rusar runt i vår pollen/frömjölsstinna trädgård - och efter ett par varv är det bara att stoppa honom i duschen igen...

Och nu blir det nog ännu mer sporadiskt bloggande så jag önskar alla mina bloggvänner en fantastisk sommar med allt vad det innebär av sol, värme och ledighet.

Jag kommer nog ändå att titta till er då och då...
Vid ev regnskurar - stickmaskin på!

3 kommentarer:

Sussie sa...

Hoppas att ni får fantastiskt väder och trevligt ihop. Tänk vad gäster kan få en att färdigställa saker och ting, man borde ha ett årligt stoort kalas :o) Jag gillar att läsa allas bloggar till min frukost så varenda inlägg du ger mig kommer att läsas och njutas av. Sköt om dg. Kram

LovisoHedda sa...

Lovis fick också bada igår. Det var välbehövligt, såg jag på vattnet....
Jag önskar er en trevlig söndag och en bra sommar och vi hoppas på fint väder.

Kramisar från Kungsbacka

Inga sa...

Vad ni har varit aktiva!! Längtar till söndag, det ska bli så roligt att träffa alla era nära & kära :-)