11 juni 2010

Stickbryderi

å nu blev jag så stressad - ska det göras ny design på bloggen nu när Blogger har ett nytt program?
Eftersom jag i alla år innan passionen jobbat yrkesmässigt med reklam och marknadsföring, vet jag att kontinuitet är ledord. Tex Gevalia med sitt oväntade besök, Löfbergs lila med färgen osv osv.
Men det kanske är lite kreativt att ändra färger och layout då och då. Faktum är ju att man också inspireras av sina bloggvänner och andra bloggar man besöker ute i cyperrymden. Fast den får vara oförändrad ett tag till, jag har så mycket roligt sparat som nu ska tas itu med efter det stora kalaset.

Har idag fortsatt stickningen på en barntröja i linne som inhandlades på Älvsjömässan i våras. Och trots maskprov och hela biddevitten så räcker inte garnet, plus att det inte framgår av beskrivningen hur många maskor ärmarna innehåller totalt. Receptet säger: "Lägg upp 44 m och sticka 6 v. Börja öka 1 m var fjärde varv i var sida. Sticka tills ärmen mäter 25 cm".
Designen är gjord av Karin Öberg på Öland och jag mejlade henne. Hon säger att det är bara att öka och sticka tills du nått 25 cm.
Kruxet är bara att jag sticksytt ihop axlarna och stickar ärmarna därifrån, som alltid på maskinen.

Kan man tänka sig att de 44 maskorna blir ungefär dubbelt upp från andra hållet? jag tar alltså 88-90 m från axlarna och minskar...

Vakna nu sticktanterna, det regnar!!!!

1 kommentar:

Heléna sa...

Haft samma funderingar och det slutade med att jag stickade en ärm från "rätt" håll så att jag fick fram slutmaskantalet. Tar ju inte så himla lång stund på maskinen.