19 september 2010

Min stickiga antagonist


...här är den erbarmerliga tröjan som lyckats rubba min för
det mesta orubbliga tilltro till mina stickiga kunskaper. Och
visst är det en sån jag gjort till Sockertoppen. Nu var det
hennes kompis som inte kunde klara sig utan en likadan,
fast med turkos rand istället för röd.
Och det må erkännas, jag har haft en hel del annat i huvet
när jag stickat och det är förödande.
Jag har tagit av och stickat framstyckena för hand från halsen.
Jag har gjort om resåren tre gånger, tappat maskor, tappat
mönsterrader och avslutade det hela med att sticka fel i halsen.

Men ikväll har jag valvaka med tröjmontering och känner
mig trots allt rätt nöjd.

Till nästa tröja ska jag ändra mönster, man blir lätt galen
av att sticka samma mönster...

Och jämsides stickar jag A-tröja till en kompis, en tröja i lin
med hålmönster till kloka dottern och ska testa Fugas nya
tweed på LK:n, skön kvalité och inte alls stickig till Trean.
Kanske:))

Fast med två glada jyckar, varav en hårfällande, blir det
mycket tidsavdrag med all dammsugning...
Men det får bli kärt besvär med så mycket glädje!

5 kommentarer:

Sussie sa...

Hoppas att trollen gett upp nu! Tröjan är jättesnygg. Ja du har då inga problem med sysselsättningen framöver :o) Här e det oxå valvaka, intressant.... jag haltar mellan datorn och tv:n

maskinstickning sa...

Jättesnygg tröja!!! :)
Något liknade skulle jag också vilja göra någon gång, fast när jag läser om alla dina bekymmer blir jag tveksam...det låter väldigt tålamodsprövande.
Jag valvakar också med tröjmontering, fast jag tog en liten paus nu.

ullenochjag sa...

Ja, den är verkligen ursnygg. En solig dag kanske jag också kan göra en sån.

Surtanten sa...

Snygg tröja. Ibland tycker jag "troll-tröjorna" är ännu snyggare eftersom man fått kämpa så med dom.

Inga sa...

Himla snygg blir den!