13 september 2010

Troll i växter och stickisar


Den här yviga blomman (alltså inte den blå lobelian) fick
jag som liten planta av en vän i början på juni. Har aldrig
varit med om snabbare växtkraft. Lite trollaktig.
Den är tyvärr inte perenn.
Men jag kan inte namnet på den. Ljust grön, små ludna blad
och lite silvertonad. Ska fylla rabatterna nästa sommar:))

Och detta är en unik bild på mig - jag sitter still.
Den 11 augusti 2010.

Nu ska jag återgår till tröjan det gått ett tjog troll i. Det är mitt
eget fel. Har någon av er märkt att det krävs lite koncentration
att hantera en stickis?
I varje fall om man vill undvika göra om resåren tre gånger
och behöva ta av ärmen och trä upp på sticka för att sedan
trä på maskinen?
Och räkna ut mönsterpassning?

Vem sa att maskinstickning bara är "fram och tillbaka"...

5 kommentarer:

Göran sa...

Hej!
Din trollaktiga och snabbväxande växt tror jag är en helichrysum, även kallat rabatteternell.
De är tjusiga att ha i lådor och hängamplar. Ditt exemplar är verkligen frodigt.

Stickmamma sa...

Hej, Alice Starmore har gett ut sina böcker på nytt. Hennes Fair Isle bok kom ut i våras. Boken om Fiskartröjorna och boken om Aran tröjorna är på gång nu. Man kan köpa dom alla 3 på www.bookdepository.com och där skickar dom fraktfritt till hela världen. Fair Isle-boken finns att köpa på Adlibris.
Ha det gott Kerstin

Knittermarie sa...

Tjusiga växter!
Beskrivning på virkade pulsvärmare finns här:
http://hobbyugla.blogspot.com/2009/12/heklede-favorittpulsvarmere.html

Ha de'!

Prizillas pastiller sa...

Tack Göran, ska notera namnet på säkert ställe,
Tack Stickmamma för supertips!
Och tack Knittermarie, var hittar du allting?

Sussie sa...

Håller med Göran :o) Helichrysum är det... Helt fantastisk trevlig växt. Vad mycket kul ni hunnit med i trädgården, ni har varit flitiga till max! Super snyggt och så mysigt.....Många kramar Sussielull