15 oktober 2010

Kon efter person

Kolla här! Det kallar jag koner! Fick idag paket från Ullcentrum med deras 1-kilos-koner med ullgarn. Drygt 1 kilo! Lycka, lycka, lycka!
Konerna är så stora så jag måste vira av på mindre koner. Annars dras garnet för hårt i garnhållaren som inte "når" runt hela konen. Tips någon? Sussie, hur gör du? Har gjort ett test på msp 8 på 280:an och det ser helt ok ut. Undrar om man tom behöver ta drygt 8 för mönsterstickning...

(de mindre konerna är på 250 gr resp 500 gr)



...och här kommer det nya mönstret som ännu inte är döpt. Förslag? Det stora är fram/bak och det mindre mönstret är ärmarna. I verklighetens odigitala färger är det latte och en varm olivgrön färg.

Idag kom den första snön hos oss. Och min första tanke var att nu behöver jag inte gå ut och ta reda på trädgårdens krattning...
Hade lyckats förtränga förra årets skottningsrygg!!!

11 kommentarer:

Heléna sa...

Påminner lite om klöver, både i färg och form. Väldans snyggt och som vanligt är jag jätteimponerad av din produktion. Själv har jag precis lyckats få ihop delarna till systers tröja som hon ska få på söndag när hon fyller år.

Prizillas pastiller sa...

Senk you dir. Men klöver - är inte de lite runda i kanterna? Själv tänkte jag på frukten Carambole men då ska det finnas ytterligare en "fena"...

Eva sa...

MMM... så fint. Tycker att Olivia är ett bra namn på din Kofta/tröja eller?
Du är så skicklig!

Sussie sa...

Så sött ditt mönster blev ;o)
Knep för stora koner har jag inga, mina är faktiskt lite större än dina och jag får vara påpasslig med handen så att det löper fritt... (2kg) Ingen hjälp hos mig inte :o) Tyvärr

Carina sa...

Härliga färger i koftan, jag älskar grönt!!
Stora koner har jag inget förslag mer än att det är bara att köööra!!

Anonym sa...

Hej vännen jättefina koftor, min mamma som var en av mina bästa vänner och en underbar person. Hade just en sådan kofta typ din modell. Hon var så liten min mamma, men jag tog reda på koftan trots att jag inte kunde använda den själv. namnförslag
"Gammeldags mammakofta" eller bara enkelt en kofta för goda stunder och minnen, nu är det ju modernt med sjömansbyxor igen, köpte ett par i Järvsö under sommaren hos Maria klart vi skall ses hoppas snart. kram till er båda Kärstin

Anonym sa...

Undrar varför inte jag har en sådan fin webbsida som du? hur gör jag trots alla bruksanvisningar lyckas jag inte med detta tänk att få visa alla mina tavlor??? kram igen Kärstin

Nina sa...

När kommer din första mönstersamling för stickmaskin ut?
Du gör helt suveräna mönster!!
Hoppas förkylningen är bättre!
Kram

Prizillas pastiller sa...

...delad glädje är verkligen dubbel dito. Så roligt med all uppmuntran. Och varför inte Olivia? Bra val tycker jag, och tar det gärna.
Återkommer så fort den är monterad och klar. Man blir lite ambivalent när det är fler än tre stickalster på gång och plötsligt måste man prioritera. Och med de nya konerna vill jag ju sticka alla idéer samtidigt. Nästa projekt blir nog en kofta med rosor, eller den älskade lingonkvisten som nu hängt med i fyra år och aldrig blivit verklighet.
Ska bara bli av med den mycket envisa förkylningen. Som maken tror var influensan eftersom jag haft både feber och värk i lederna, Men det är värre att va ful - internt ordspråk!
Och visst Nina skulle man kunna sätta ihop sina mönster, men undras om nån är intresserad när det finns så mycket i de elektroniska stickisarna och på ravelry. Fast jag delar gärna med mig om nåt känns extra intressant...
Och Kärstin, skaffa blogger, enkelt för oss icke databarn:))

maskinstickning sa...

Klart att det finns intresse!!! Det är ju inte alla som har elektroniska maskiner och alla kan inte heller tillgodogöra sig beskrivningar på engelska. Jag tror att bristen på mönster/besrivningar på svenska är ett stort hinder för alla som är nybörjare på maskinstickning.
Både "Olivia" och "Snöflingekoftan" är bara så snygga!!! :) Jag skulle gärna betala för mönster/beskrivning till dessa.

Prizillas pastiller sa...

...tål att fundera på! Inte för snöd vinnings skull utan i så fall som inspiration för nybörjare. Och visst är det sant, det finns inga bra mönster/beskrivningar på svenska.
Kanske ett sommarjobb när man inte står vid stickisen;))