25 oktober 2010

Olivia (kanske en till Karl-Alfred för rättvisans skull?)


...och här är hon, klar så när som på spännena. Som för övrigt ingen kofta har ännu. Jag kan inte riktigt bestämma var inköpet ska ske och jag tycker en del saftar i med priset.

Och tyvärr gör inte bilden koftan riktigt rättvis för färgerna är så mjuka i latte och en härlig olivton.

Nu blir det paus för att montera Rosa och att sätta upp stänger i taket för att hänga tröjor och koftor på. För med en gnutta flax kanske jag hinner vara med på julmarknad detta år med en del av mina alster. Jag har liksom aldrig hunnit med från höst till jul. Annars inväntar jag nästa jul. Mina mönster är tidlösa och det är faktiskt vitsen med det hela. Tidlöst var ordet.

6 kommentarer:

Surtanten sa...

Har du kollat Ankis design m.a.p. spännen och knappar. Hennes lammull på kon är inte att förglömma.
http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=6360

Prizillas pastiller sa...

Tack vännen, hade glömt! Hittade nu spännen jag ska handla, men betr konerna så har ju Brothershopen 500gr koner Merino-ull 4 ply för 265:- men handlar man två koner är det fraktfritt så det går väl på ett ut mot Ankis 235:-. Bra med Anki är att man kan köpa 1kg. Men 17/2, är inte det väldigt tunt? Flera har efterfrågat akryl så nu ska jag teststicka en mönstrad dito så får vi se vad det ger. Själv är jag väldigt lättstickig:) Hjärtatack för hjälpen, du är en klippa!

Surtanten sa...

17/2 lammull är tunt och jag stickar med två trådar då jag använder det. En mönstersticka tröja blir otroligt varm.
Det är mitt favorit garn, men jag har ju en mani för 100% ullgarn (absolut inte superwash). Jag tycker att det är mjukt och skönt, men jag är egentligen fel person att avgöra detta för jag är inte ett dugg "sticksig", tvärt om gillar jag det i vissa plagg.
Själv är jag inte så förtjust i akryl, men någon sade mig att detta berodde på att jag bara testat dåliga akrylgarner, ett akrylgarn av bra kvalitet är lika bra som ett ullgarn (inte lika varmt kanske). Jag kan inte bedömma om detta är sant, eller vad som är ett bra akrylgarn. men du kan ju bli vår "akrylexpert", som vi kan rådfråga vid nästa akrylprojekt. I England verkar dom(maskinstickarna) vara väldigt förtjusta i akryl, dom behöver väl inte lika varma tröjor där ;-)

Eva i Falkenberg sa...

En så vacker kofta, och latte och oliv låter läckert ihop. Men vilket stickjobb, det är för stort för mig, tålamodet tryter om det blir för stort. Trevlig Helg!

Nina sa...

Jag har stickat en del i akryl och det är väldigt stor skillnad på garn och garn. Vissa akrylgarn är otäcka andra riktigt trevliga. Akryl är nästan lika varmt som ull. Men det stora skillnaden är att akryl behöver tvättas MYCKET oftare för att kännas tillräckligt rent. Bramwells fine 4ply är ett toppen akrylgarn, men finns numer inte att få tag på här i Sverige. Brothershoppen har ett akrylgarn som är av bra kvalité och bra pris på.

Prizillas pastiller sa...

Ja Nina, du har helt rätt. Idrottsmässigt har man övergått helt till konstfiber i kläderna av olika anledningar.
Jag har handlat Yeomans akrylgarn för och även nyligen på Brothershopen och det är perfekt till 280:an, blir mjukt och håller formen även efter tvätt. Passar alla som är överkänsliga, men kan ju inte formas som ullen när den blockas. Även deras Merino-ull är väldigt mjuk. Bägge är på koner. Och dom har 1-trådsull på kon också.