6 november 2010

Syfestival - nej, inte en gång till.

Nu har jag varit på Syfestivalen med två väninnor.

Dessvärre kunde vi alla tre konstatera att inte heller denna gång har mässarrangören visat sina bästa sidor.
Entrén på andra sidan om huvudentrén, kilometerlånga köer genom kassorna, trångt mellan utställarna - gick knappt att andas. På tok för liten lokal.

Och en eloge till dom utställare som bemödar sig och låter även ögat få sitt. Flera hade bara ställt upp tråkiga wellpappkartonger och kastat ner garnnystan i en salig röra.
Nu kan nog besökarna också ställa till oreda, men utställare som Ullcentrum, Karin Öberg, Solsidans Spinnverkstad lyckas få det så inbjudande så man vill köpa varenda garnnystan.

Och lite trist är det när vackra stickade alster hänger på gamla galgar i dessa sammanhang. Stickat ska upp på pinnar eller läggas vackert.

Och ett café plus en restaurang öppet. Vi hade bestämt oss för att äta god lunch med sushi och kanske ett glas vitt, som fanns förra gången, men det slutade med en chokladpucko och en plastinslagen macka från Pressbyrån. Allt annat var toklånga köer till. Även bankomaterna.

Är vi stick/sy-madamer (för det är bara vi som är där) inte värda en fullödig mässupplevelse? Har mässarrangören missat oss som målgrupp? Vad säger de krögare/caféer som missar i omsättning? Jag menar, vi kan bli så gladhysteriska så vi inte ens märker att en garnleverantör HÖJT priset istället för tvärtom - som man gärna tror.

Och hade inte mina vänner hunnit i förväg och tagit plats i kön när jag kom dit - då hade jag nog vänt på klacken.

Och någon mer gång blir det inte för denna tillställning. Man kan spara in de 120:- i inträde, köståendet i timmar (totalt), det dyrare garnet och handla där man brukar och spara både slantar och energi.

Jag kom (tyst med dig!) hem med garn till en helt förtrollande stickad kofta från Solsidans Spinnverkstad i entrådigt ullgarn. Fanns inget som helst behov, annat än skönheten...

7 kommentarer:

Heléna sa...

Braaaaa! Instämmer helt. Dröjer nog för mig också innan jag besöker en ny mässa.

Surtanten sa...

Så dumt att dom inte fixar till det bättre. Jag avskyr att köa, speciellt för att komma in och handla (just därför har jag aldrig varit till Ullared heller).

maskinstickning sa...

Jag var också där och det var verkligen trångt och lååååånga köer! Trist!!! Men det fanns många vackra garner att känna och klämma på (och köpa) :)

Eva i Stäket sa...

Du hade helt klart oturen att komma på fredagen! Det kom ofantligt mycket mer besökare än motsvarande fredag för ett år sedan på Kistamässan - en ökning från ca. 3000 till 5500!!!Det är en ökning med otroliga 83%! Det kan ingen förbereda sig på!! Jag håller helt med om att lokalerna var för små för fredagens besökarantal. Matställena räckte inte till, men det "stora" restaurangen lyckades skaka fram lax att servera när maten tagit slut. På lördagen var ytterligare ett fik öppet.
Jag hoppas Numera mässor och Stockholmsmässan har lärt sig av detta och budgeterar för en stor ökning nästa gång.

Besökarna på lördagen och söndagen är säkert mer nöjda!

Prizillas pastiller sa...

Hej Eva,
med viss erfarenhet som utställare tycker jag arrangören borde ha räknat med den helg som kom och att det i så fall skulle bli en lugnare lördag/söndag. Det var ju öppet from kl 10 på fredagen så jag vet inte varför det var otur. Det var helt enkelt en grov arrangörsmiss och dom ska kunna förbereda sig. Kära nån, dom har ju hundra års erfarenhet att falla tillbaka på! Och ökningen kanske spred ut sig jämnt under de andra dagarna? Beklagar bara er utställare som betalar hutlöst och även får ta emot den ilska som rätteligen skulle hamna hos mässan. Det formligen kokade i leden, men vi tanter är ju ett tåligt släkte. En mässa med vilket annat innehåll hade aldrig tolererat detta.
Men du stod ju bra till med ryggen mot väggen - fast du såg lite svettig ut ett tag. Hoppas du gjorde många och trevliga affärer i alla fall.

Prizillas pastiller sa...

...och så heter det naturligtvis Solkustens Spinnverkstad, inget annat. Skärp mig!

aliel sa...

Vilken tråkig upplevelse. Jag som suttit och grämt mig lite för att jag inte åkt dit känner mig i alla fall lite mindre ledsen för det plötsligt ;-)
Jag tror att det dåliga arrangemanget mycket väl kan bero på att målgruppen i sig inte förväntas vara vana mässbesökare och därför inte vet vilka krav man kan ställa eller vad man kan förvänta sig. Det är ju mestadels "bara en massa tanter". Skriv till arrangören, om du inte redan gjort det. De kan gott behöva veta att det krävs mer inför kommande tillfällen.