16 november 2010

When will AJ ever learn???

Äntligen, lingonkoftan, fast inte blockad ännu, och knäppen saknas. Den blev som en jacka i det här garnet, Tror akrylen lämpar sig bättre för icke tvåfärgade plagg eftersom den är mycket grövre än vanlig 4ply.
Så blev det då en tröja till och nu är det stickstopp för några dagar.

Blev smickrad och lät mig övertalas att vara med på stor julmarknad med mina alster. Tyckte inte jag hade nåt att ställa ut, ville planera för nästa år. Men med orden "det är bara att producera", "klart du ska va med", "man jobbar bättre under press" har jag nu producerat dussintals tröjor och koftor och nu tog lusten slut, axlarna/höfterna/ryggen (jobbar stående) är kaputt och humöret åt fanders.
Jag har stått vid maskinen ganska exakt 14 dagar och nu vill jag varken vara med på julmarknad eller sticka mer. Längtar efter att laga mat, beskära vinbärsbusken, snickra lite...

VARFÖR LÄR JAG MIG ALDRIG?

-Har aldrig funnits i min planering att vara med på någons julmarknad. Skulle bara kolla hur lokalerna såg ut!!!
-Har aldrig funnits i min planering att vrålsticka för ren försäljning.
-Skulle aldrig kunna tänka mig att beckna mina alster utan en röd tråd i samlingen, saker som hör ihop, vackra påsar, etiketter, snören osv
-Jag avskyr "tomteorkestrar" som förstör min alltmer krympande julkänsla och jag är ljudallergiker.
-Jag avskyr hela hysterin runt julen.

Så nu har jag fylld av samvetskval tackat nej, försökt mig på en tänkt julklapp på maskinen utan att lyckas och hoppas på att sticklusten återvänder snart.

"Jaha, maskinstickning - jamen då stoppar du väl in fåret i ena änden så kommer tröjan ut i den andra".

Jag skäms för mig själv. Vid snart fyllda 65 borde jag verkligen kunna lita på min magkänsla. Dumkopf!!!

5 kommentarer:

Sussie sa...

Nämen lilla stackars du, vilken tur att du drog i nödbromsen. Att sticka ska vara kul och endast du kan sätta gränserna för var och när det roliga tar slut. Min julmarknad är över och jag log lite grann över din beskrivning av hela "spektaklet" ;o) Gör annat roligt ett tag så kommer sticklusten krypande tillbaka.Kram

Surtanten sa...

Det är kanske förmätet att ge råd, men jag tycker att du borde dra ett tjusigt skynke över maskinen och inte ta fram den förän tidigast i januari (eller mars...eller....).
Böcker är trevliga julklappar.....och dom stickade kan "dom" få nästa jul.
Njut av dina vackra tröjor....och ägnat dig åt annat trevligt pyssel, eller promenader, eller kanske bara slappa......:-)

Prizillas pastiller sa...

Tack flickorna. Vad gör man utan förstående kompisar? Och goda råd?
Men det är inte synd om mig, allt är helt självförvållat. Och inget ont om vare sig julmarknader eller arrangörer av desamma. Jag vara bara inte riktigt "påklädd":))

aliel sa...

Jag fattar inte varför man med ojämna mellanrum gör sådär, går emot allt man egentligen vet och begriper. Det är precis som om man med jämna mellanrum måste sätta sig själv på prov och se om man fotfarande funkar så som man vet att man funkar...eller nåt. Gott att du hittade rätt spår i tid och backade tillbaka :-)

Prizillas pastiller sa...

Jaa aliel, jag tror du slog huve på spiken - ibland vill man bara bli bekräftad, så urfånigt, jag duger som jag är och jag gör snyggt i stickat:)
Har nu lagt ett halvt skynke över en stickis:))