19 december 2010

Hur kunde jag inte tänka på det?

Ja det undrar jag verkligen.
Vet att jag i mina gamla stickmönster skulle ha ett där man gjorde vantar på två stickor. Har alltid haft svårt med många i handen...
Men det hittades aldrig och jag lät det bero. Hittade istället vantmönster till maskin som sedermera omgjordes till att passa just de vantar jag vill ha.

Så såg jag Sussies vante i går. Och plötsligt, efter en natts sömn, ramlar hela poletten ner! Käre värld, det var ju precis så man gjorde med två stickor. Och nu gör man sammaledes på stickmaskinen.

Vill du ha icke dubbelstickade vantar är det bara att börja på mitten (av beskrivningen) - ungefär. Dvs strunta i den s.k. yttervanten...

Och vill du ha mönstrat så välj ett småmönstrat så du inte får fingrarna i garnet. Har du inte resårbädd så sticka resår för hand om du vill ha dylik.

Du får fortfarande sy ihop sidan, men det är värt besväret om du vill undvika handstickning. Rundstickning funkar på maskinister med resårbäddar, men utan mönster i så fall. Fast man kan ju alltid brodera en blomma på översidan i efterhand...

Näe, där tog mitt tålamod slut... (Fast jag återkommer med bild vid tillfälle - testar enkelvantar nu)

3 kommentarer:

Sussie sa...

Helt rätt tänkt Eva... ;o) Jag är inte så förtjust i dubbla vantar till mig själv, hellre enkla med tjockare garn och då är det bra med grovstickaren.

Prizillas pastiller sa...

å huvva så glad jag blev nu, ska göra ett par i Alpacka tror jag...

Inger sa...

Krya på dig Eva. Jag har precis blivit bra från min öroninflammation som jag fick efter snuvan. Har inte orkat prova ditt vantmönster än men det verkar som att ju längre jag väntar desto fler idéer kommer du med.