6 januari 2011

Einband är inte tyska

Ja, nu har jag lärt mig nåt nytt igen.
Isländskans Einband är 1-trådigt garn. Inte Lettlopi.
Hemma på min gata i stan, där vi sålde trollungar för 25 öre, gjorde jag islandströjor till hela familjen. Hade varit på Island och blivit tokig. En bekant öppnade affär i backen Odengatan där hon sålde garnet. Då kom jag bara i kontakt med Lopi, rätt och slätt, och det är självklart, hon hade ju inte tagit in nåt annat! Och det var det jag köpte på Island. Det här utspann sig för hundra år sen!
Nu fick jag för mig att Lettlopi skulle kunna testas till 280:an, men se det var ju galet. Däremot kanske det passar i mellanstickisen.
Och tack snälla Åsa på www.islandsgarn.se som skickat prover till mig. Kanske gör jag ett besök hos henne i Stenkyrka när vi nästa vecka våldgästar systeryster i Visby.

Men - jag har just hämtat ut från posten: 2 stora koner (tot 4 kg) finull från Ullcentrum, en antracit och en vit, så det börjar bli väldans trångt i garnförrådet.

Fast är man som jag, en garnoholic, då äter man garn med ögonen, skitsamma vad det heter eller är gjort av, ALLT går ner.

4 kommentarer:

Sussie sa...

Åh vad mumsigt med 4 kg nytt underbart garn ;o)
Det är sann lycka och man känner sig rik. Har du redan bestämt vad som ska göras med det?

Prizillas pastiller sa...

Jaa du, man har väl en skruv lös. Eller två.
Jag har faktiskt planerat (!) att börja med en tröja i samma OXO-mönster. Men ska innan dess göra om mönstret. Var på väg att bli sticktrött efter att ha stickat ärmarna. Ärmar i sig är dötrist, men nu måste jag dessutom ha koll på färgbytena och ökningar samtidigt. Därför gör jag om mönstret till helt UTAN (manuella) färgbyten. Eureka!
(Den första OXO:n är nu klar för montering, fy tusan!)
Och det är så här jag är; sticka fort när idén dyker upp - historiken, who cares? (jo, det är verkligen riktigt kanonroligt)

fale artut sa...

Hemma på min gata i stan... Det brukar jag också säga! Tack för titten!

Surtanten sa...

Einband passar jättbra i maskinen, jag fick ett nystan av KnitterMarie förra året. Det är ett jättemysigt garn tycker jag, med en "rustik yllekänsla" dvs. det är kanske lite stickigt för den som är känslig.