25 januari 2011

Intet nytt under solen


I ett svagt ögonblick hade jag lovat maken en egen, hemstickad tröja. I en dagstidning hittade jag ett foto på en man i en kul mönstrad tröja. Mönstret består av "staket". Du vet, "stjärna, staket" på telefonen.
Sagt och gjort, ritade upp och klippte hål på mitt mönsterpapper. Tänkte - och sa till maken - att du blir nog rätt ensam om detta. Jag har aldrig sett mönstret förut.




Så lånade jag en bok på biblioteket "Tvåändsstickning" (Dalarnas Museum). Sticktekniken är ointressant för mig, jag vill åt historiken och mönstren. Den är ytterligare en skatt att hämta inspiration ur.
Och tro mig, jag ramlar nästan omkull när jag bläddrar i boken och hittar den här lilla sockan.
Mönstret är identiskt. Från tidigt 1900-tal.















Och på den vägen är det nu, har hittat flera mönster som jag "lånat" och nu hittat i böckerna. Bland annat en av mina favoriter "Lingonkvisten". Jo, den är från Gotland.

I mitt sökande efter gammalt har jag också sprungit på olika uppfattnignar om den s.k. Pippi-tröjan (förbjud namnet någon). Jag hade en när jag var ung och sommaruppväxt i norra Bohuslän. Trodde alltid att det var en norsk fiskartröja. En del påstår sig veta att det är en bohuslänsk fiskartröja. Andra säger att det är en fiskartröja från Gotland. Ytterligare en variant är att tröjan är en s.k. arbetartröja.
Undrar vem som har rätt?

Intet nytt under solen, verkar vara en sanning som passar bra här.

(PS . tröjan är gjord i akryl, kon från Brothershopen. Riktigt bra akryl, känns som ull. Och den något rundnätta framsidan är på väg ner - på oss bägge...)

4 kommentarer:

Surtanten sa...

Ja, det är inte lätt att vara unik ;-)
Men snygg var den i allafall.

Prizillas pastiller sa...

Tack vännen. Jo det är faktiskt roligare att försöka få våra gamla mönsterskatter att övervintra...

Sussie sa...

Håller med om att den är snygg och jaaaaa håll fast vid dom gamla mönsterna ;o)

Prizillas pastiller sa...

Tack goa Sussie, det här med mönster är sanslöst roligt. Böcker om stickning går som galet på Tradera och på biblioteken är böckerna slitna så en del håller knappt ihop. Månntro vi går mot nya tider både runt hantverket och den kultur det representerar?