1 januari 2011

Shetland - inte bara garn och öar, mönster OXO



...och när de vackert mönstrade fyrverkerierna avslutat sitt smatter på himlen och slutat skrämma slag på djuren - då hade jag mönstret klart på hålkortet.
Blev så inspirerad av en av mina nyinhandlade böcker av Uuve Snidare som handlade om mönster från Shetlandsöarna. S.k. OXO-mönster. Det ska vara varannan hyfsat oval form och varannat kryss, cirka 13-15 varv högt. Emellan dessa rader (ungefär hälften höga)ska mönstren varieras och allt ska sedan helst stickas så att det blir en skugga över mittdelen på O:na.
Som synes har jag fuskat med både det ena och det andra. Själva OXO-mönstren är här eget påfund och jag har dessutom gjort mellanraderna lika hela vägen. Dessutom har jag gjort jämna varv så att garnbytet blir på samma sida hela vägen. Jag tycker det underlättar betydligt. Men jag hittade inget att kopiera rakt av eftersom de bilder jag fann har mönster i ojämna tal.
Och så fick hjärnan jobba lite extra istället, vilket säkert bara var nyttigt så här dagen efter...
Ett bakstycke blev klart idag, återkommer med hel tröja nån gång under året.

Förresten - god fortsättning skulle jag ju säga!

11 kommentarer:

Sussie sa...

God fortsättning.
I morse kl 5 åkte yngste sonen till Kläppen för att åka skidor. På huvudet hade han en mössa som jag hastade fram i sista minuten. Svart med grönt oxo-mönster. ;o) Vilket sammanträffande. Jag hann inte ta ett foto men jag har använt samma mönster på en poncho i ett gammalt inlägg. Kolla in mitt oxo så ska du se att jag gjort ungefär samma tolkning ;o) Det är kul med dom gamla mönsterna...

Surtanten sa...

Väldigt snyggt!
Jag instämmer att de flesta gamla mönster har udda rader, mycket irriterande, om man inte gör som du förståss och gör ett eget.
Har du funderat på att använda garner av typ Drops Deligt för att få lite "shading"

Inger sa...

God fortsättning .
Snyggt mönster du har gjort. Jag har hittat ett gammalt häfte med stickmönster från Färöarna det påminner ganska mycket om mönster från Shetlandsöarna. Det år inga modellmönster utan enbart ytmönster och enligt häftet har de använts på Färöarna i århundraden. Det är väl sådant som går i arv förmodar jag.

Prizillas pastiller sa...

Sussie, det är sanslöst, jag är mållös. Har inte ens tänkt i banorna innan boken kom härom dagen!

Surtanten, det är ett bra tips, har bara gjort sjalar i delighten.

Och Inger, det sägs vara allmänt vedertaget FairIsle-sticksätt och öarna ligger ju nära varandra:))
Och det både gick i arv och var nödvändigt för att klara vind och kyla. Mönstret skulle stickas så tätt så det tävlades om att göra de kortaste flotteringarna för att få effekten av nästan dubbelstickat och sedan valkades tröjorna tills det blev nästan vadmalsliknande.

Som ni hör är jag för tillfället uppfylld av stickhistoria. Har precis läst att det egentligen var karlar som började sticka i de fina garnerna. Vi brudar fick sticka för värmen och gubbarna för fint. Det var tex killar i Italien som stickade silkesstrumpor till Gustav III och de kostade en smärre förmögenhet - redan då:))

Har inte varit speciellt insatt i historiken tidigare så jag känner mig som barn på julafton.
Som det här att stickningen kom till Gotland under Hansa-tiden, bohusstickningen påminner om den isländska osv osv, det finns små spår överallt och allt har en historia.
OK, ska sluta mässa nu, är så uppåt av ren fascination.

Sussie sa...

;O) Bubbla du på..... Det är hisnande och helt fantastiskt underbart.

Prizillas pastiller sa...

Sussie, jag ser att mönstren i oxo skiljer sig liksom själva kryssen men jag tror mellanraderna är exakta. Har inte räknat dina varv (:)) men det känns nästan lite skrämmande. Nu talar vi inte telepati längre utan stickepati:))

Sussie sa...

Jag har inte tänkt på det tidigare om "mellanraderna" intressant. Där är 15 och 17 varv på själva kryssen och det var 2 varv enfärgat mellan alla mönstervarv. Så det var inget krångel att sticka från originalet. Men så kul med stickepati ;o) Men det är nog inte så konstigt egentligen. Vi har båda två jobbat med 2-färgsmönster på sistone och då söker man och letar lite överallt efter nya variationer.

Prizillas pastiller sa...

Sussie, jag letar alltid mönster som går att översätta till de krakans 24 hålen. När maskinen var ny (1988 tror jag) stickade jag bara flerfärgsmönster. Tror du jag sparade alla hålkorten? Jag gjorde bla helt fantastiska lusetröjor och koftor, även oxo-mönster utan att veta att de hade ett namn. Sparade jag hålkorten?
Nu ska jag spara hålkorten, skriva rent beskrivningen, ta ett foto på produkten och samla i en pärm. Det blir min ambition i år:))
Hörde nån som sa att i de elektroniska maskinerna ,med Design a Knit är det ingen gräns på antalet mönstermaskor. Blev lite avis då!

Sussie sa...

Vilken bra ambition, jag har lovat mig själv något liknande plus ett kartotek över mina kunders mått. Det är alltid samma ångest om armen ska passa eller inte. Glöm allt om design a knit, man blir mycket mycket avis. Bäst att glömma hela den grejen :o)

Knittermarie sa...

Läckert.....är den klar nu ;)
Som svar på din fråga: Einband går jättebra i maskinen.
Ha det gott!

Prizillas pastiller sa...

Haha Knittermarie, näe den är inte alls klar. Skulle göra halsringningen fram och tappar hela stycket, just det, ouppmärksam. Fick räkna om, dra ner en massa varv, sätta på sticka och upp med alltihop igen. Tradigt som sjutton.
Menar du att Plötulopi och Einband är samma sak? Har varit i kontakt med Åhsa på islandsgarn och hon har lovat skicka prover. Ska åka till Visby snart och kanske hälsar på där borta:)