19 januari 2011

Svart och vitt blir grått

Näe det blev vare sig Einband, Lettlopi eller annan lopi på Gotland. Vi missade varandra helt i kommunikationen. Å andra sidan har jag inget omedelbart behov av islandsgarn när jag sitter med fyra koner finull från Ullcentrum. Igår fick jag en svart kon och var förstås tvungen att genast testa det nyklippta mönstret med ett maskprov. Så lustigt; 33 maskor och 33 varv på 10 cm!
Och så det bästa - i med provlappen i handfatet, tvättar i tvål, och sköljer i mjukmedel. Och f..n-skapet (ursäkta franskan) färgar från det svarta så det vita blev grått!

Nu är den stoora frågan - borde jag haft ättika i tvättvattnet, sköljvattnet eller har du annat vedertaget tips så färgerna hålls isär? Mottages med stoor tacksamhet i så fall...

1 kommentar:

maskinstickning sa...

Det svarta garnet från Ullcentrum fäller något förfärligt!!!! Jag har också funderat på om det skulle hjälpa med ättika. Har tänkt göra ett prov någon dag. Men du kanske hinner först ;)