22 januari 2011

Veckans skällstund

Jag är medlem i organisationen Sticka. Det kostar 300:- per år. Oavsett anledning till ett medlemsskap vill de flesta ha något i gengäld så man känner sig speciell som medlem i just denna förening/organisation. Hittills har Sticka vunnit mest på mitt medlemskap. Garnbutiker som är knutna till Sticka ger medlemmar 10% rabatt när man handlar. Alla är inte knutna till Sticka. Det krävs rätt mycket (eller fiiint) garn för att uppnå break even med medlemsavgiften.
Den två ggr per år förlagda syfestivalen i Älvsjö skrev jag om i höstas. Då var jag riktigt pissed off och svor att aldrig mer närma mig den mässan. I varje fall inte för inträdesavgift. Nu kunde man läsa på Stickas hemsida i december att bara medlemsavgiften betalades före årsskiftet så skulle man kunna gå in gratis på mässan.

I senare (idag) text får jag bara gå in gratis om jag anpassar mitt besök till lördagen (pågår fred,lörd,sönd).
Tänk så många medlemmar man kunde knyta till sig även under fredagen och söndagen med gratis inträde för Stickas medlemmar. Oj, oj, oj. Och jag hade sluppit knökfulla mässhallar som har de allra flesta besöken på lördagar, gissar man.
Fast det har blivit bättre - förra året fick man som Sticka-medlem gå in gratis när de hade sitt årsmöte mellan exvis 11-13. På lördagen. Nu har man alltså hela lördan på sig. Om dom inte skrivit fel.
Och det finns heller ingen pensionärsrabatt. Och jag är en nybliven, kanske med tid att gnälla, ålderpensionär. Jag tror att anledningen är att mässan tror att besökarna består av enbart pensionärer som då vida skulle dra ner inträdesintäkterna. Det var lätt i höstas att - glädjande nog - kunna konstatera att flertalet besökare verkade vara i yngre målgrupp än jag.

Jag har hund. Jag får komma in för pensionärsrabatt på hundmässan. Men aldrig på Syfestivalerna. Kanske man kan be någon kreativ själ att fixa hundtäcken och allt som hör till matte och husse och ställa upp med stånd på hundmässan istället? Utbudet på pryttlar, sockor, vantar, smått och gott man inte behöver finns där också. Fast finare koppel och halsband förstås.

På Stickas hemsida säljer man en trevlig tygkasse som har påtryckt STICKA som reklamtext. Det hade ju inte gjort nåt. De kostar 40/styck plus porto. Men OBS - du måste köpa 5 eller 10 kassar. Hallåååå - varför är det då styckpris? Och vad ska jag med fem till? Jo hjärnan uppfattar budskapet 40/styck och tycker det är prisvärt. Så du kanske utan att tänka dig för en extra gång, beställer 5 i alla fall. Det kallas vilseledande marknadsföring.

Såna här petitesser har jag numera tid att ägna mig åt. Kanske inte alltid energin finns eftersom det är en energitjyv och inte värt olustkänslan.

Fast i ett forum som detta är det en lisa för själen att få gnälla av sig.
Simsalabim, nu är jag ognällig igen. Och medlemsavgiften i Sticka är betald. För detta år.

10 kommentarer:

Sussie sa...

A S G Tack Eva.....

Linda sa...

Jag har funderat på att gå med men avskräcktes lite av avgiften. Där jag bor finns inte möjlighet att delta i några av aktiviteterna eller besöka mässor etc. Så jag vet inte riktigt vad jag ska ha för nytta av det.

Men jag gillar initiativet till föreningen! Mer sånt!!

Prizillas pastiller sa...

Jaa Linda, jag gillar också initiativet. Det har ju funnits en förlaga till Sticka så någon har väl försökt förut också. Jag gillar att någon samlar ihop det här med stickning som faktiskt är att betrakta som en kulturskatt. Sen måste man kunna ha synpunkter på hur det ombesörjs. Har i denna stund inga konstruktiva eller kreativa förslag, men det måste ju finnas nåt för alla i alla delar av landet för medlemsavgiften.
Men det kanske kommer, föreningen har ju inte så väldigt många år på nacken.
Personligen tycker jag att vi som bloggar har större glädje och nytta av varandra (även i stickningens namn, fniss)...

Prizillas pastiller sa...

...och tänk så smart om Sticka hade låtit en tygkasse ingå i medlemsavgiften. Då hade alla medlemmar kunnat gå på stan/byn med sina kassar synliga för alla andra...

Surtanten sa...

Jag håller med dig, man vill faktiskt ha något för pengarna. Antingen trevliga arrangemang/träffar eller i alla fall en tygkasse;-). Jag tror att det var Sticka som för några år sedan sålde ett parti av boken "Stickat från Norden" till sina medlemmar (till ett bra pris (typ 250 kr om jag minns rätt). Då övervägde jag faktiskt att gå med, bara för att kunna köpa boken. Men efter lite funderande skulle den blivit en ganska "dyr bok". Senare köpte jag boken på Tradera för ca 350 kr så jag är nöjd och glad i allafall.

Eva i Stäket sa...

Du har väl utnyttjat din 10% rabatt när du köpt garn hos Ullcentrum?

Det finns mycket mer att få ut av Sticka än det du räknat upp! Du har tillgång till många gratis mönster på deras hemsida. Du får 4 PDF-medlemstidningar med artiklar och en hel del mönster/år. Om man tillhör de som får medlemstidningen upptryckt och skickad till sig kostar det betydligt mycket mer än 300:-/år för föreningen! Men i det fallet har man inte tillgång till föreningens sidor på internet.

Det finns 38 lokalgrupper spridda över landet så det finns möjlighet till aktiviteter över en stor del av landet. Det är upp till var och en att starta en lokalgrupp. Det är INTE svårt!
När en lokalgrupp ordnar kurser brukar det vara betydligt lägre pris för medlemmar. Så har det varit när vi haft kurser inom Kullerbyttan. Lokalgrupperna ordnar stickcaféer eller träffar (typ Kullerbyttan).
Det är INTE styrelsen som ska ordna aktiviteter och kurser utan det är lokalgruppernas ansvar.

En förening bygger på att medlemmarna är aktiva.

Om du kommer till Syfestivalen den 19/2 (och har anmält det) vet jag att du kommer att få en kasse.

Själv har jag varit och är medlem i föreningar som ger betydligt mindre för pengarna än Sticka!

Men jag håller med dig om att det borde vara pensionärsrabatt på Syfestivalen. Framför det till Numera mässor som ordnar Syfestivalen! Att det inte är som på Hundmässan beror ju på att det är olika arrangörer.

Prizillas pastiller sa...

Visst Eva, Sticka är säkert bra för dom som har glädje och behov av att vara med i föreningen och utnyttjar ställen där rabatter ges och där aktiviteter och mönster kan nyttjas. Visst fick jag rabatt på ett par koner från Ullcentrum, men jag glömde fråga första gången. Och det var inte därför jag handlade garn där.
Och varför ska bara dom som har möjlighet att ta sig till Stockholm få en kasse?
Och vad är styrelsens uppdrag då? Vid tillfälle frågade jag om man inte kunde ha någon inriktning på maskinstickning. Som de facto ökar i popularitet. Svaret blev att det är medlemmarnas sak. Återigen, vad är styrelsens uppdrag? Och "tidningar"???
Sorry Eva, men inte för 300:- spänn om året för min personliga del. Och det är den jag torgför. Jag hoppas föreningen är jättekul och till stor glädje för många andra och jag uppskattar verkligen goda initiativtagare. Det är naturligtvis så att jag helt enkelt inte har den typen av föreningsbehov. Med eller utan tygkasse.

Prizillas pastiller sa...

Och Surtanten - det är ett bra exempel på medlemsförmåner som också är möjligt för alla att nyttja utifrån behov. Och man kunde fått en kasse att bära boken i:))))

Eva i Stäket sa...

Föreningens syfte är:
•att värna stickning, virkning och andra liknande garnteknikers tradition, mönster och teknik
•att främja och inspirera till utveckling inom nämnda tekniker
•att förmedla kontakter, främst inom Sverige men även utanför landets gränser.

Styrelsens uppdrag är framför allt att ta hand om all administration det blir med fler än 850 medlemmar och att strukturera och driva verksamheten framåt. De håller i hemsidan, mässdeltagande på Syfestivalen i Älvsjö, nyhetsbrev, Ravelry, flera inspirerande bloggar, planerar webaktiviteter typ. Vant-event och Sockskörd. Styrelsen lägger ned ca 40 tim/vecka bara på IT-arbete. De har varit med och planerat den senast Stickstämman på Väddö, ger ut tidningarna samt håller i tävlingar på hemsidan. Jag tycker de gör en hel del och vet att många av dem nästan jobbar ihjäl sig helt ideellt!

I många av de senaste årens tidningar har det varit med maskinstickning och det är tack vare Nina. Vi är endast 4 maskinstickare som är kärntruppen i Kullerbyttan. Om fler engagerade sig skulle vi kunna göra mer. Vi har försökt övertala maskinstickare i bl.a. Örebro att bilda en egen lokalgrupp, men det har inte blivit något. Så visst är det upp till medlemmarna! Styrelsen har inte stickmaskinskompetens i tillräcklig omfattning.

Prizillas pastiller sa...

Eva, jag vet vad Stickas syfte är, det står på hemsidan. Och jag har mejlkontakt med ordföranden och vi är på "speaking terms". Bla har vi tagit upp maskinstickningen.
Och jag förstår att det är ett ideellt arbete. Men det är inte upp till medlemmarnas ansvar att en förening upprätthålls. Medlemmar tillkommer om syftet med föreningen och dess styrelse är tillräckligt bra för att locka medlemmar och på så sätt få föreningen att växa.
Jag har inte sagt att det är dåligt, bara inte gagnande mina intressen av det hela.
Och Kullerbyttan är jättetrevligt. Den hittade jag inte genom Sticka. Och blev informerad om att jag inte behövde vara med i Sticka för att få en givande stund med stickmadamerna. Och med mitt intresseområde är jag mer benägen att direkt till Kullerbyttan betala 300:- om året.
Med glädje - även utan tygkasse.
PS - har nu från initierat håll fått reda på att Sticka-medlemmar får gratis inträde under två timmar på lördagen.