26 februari 2011

Elastiskt resårupplägg

Är i omedelbart behov av vård. Har nu stickat tre sockar och alla tre har små troll. Fast den sista blev bra i häl och tå hjärtatack Linda för din fantastiska beskrivning i bild och på film. Det hjälpte inte ens med Sussies lättfattade ritade förklaring (vilket tålamod!) som gjorde att det överhuvudtaget blev en socka förra vintern. Så fastnade garnet och den sagan är avslutad.

Nu ska jag börja med fjärde sockan och den är beställd med extra långt skaft. Jag har resårsläden till min Silver Reed 280 och lägger upp för dubbel (2x2) resår enligt läroboken. Och efter upplägget stickar jag på msp 7 eftersom det ska vara lite löst. MEN, de första varven, alltså upplägget, blir ändå lite oelastiskt med tanke på att den ska upp på vadbenet.

Har någon ute i det blå möjligtvis ett bättre förslag än att lägga upp fler maskor och ta in allteftersom man närmar sig foten? Kanske alt lägga upp 20 m (gör normalt på 60 m)extra och ta lägre maskstorlek?
I så fall är jag mer än tacksam och ingen behöver hälsa på mig på vårdinrättningen:))

11 kommentarer:

maskinstickning sa...

http://maskinstrik.homepage.dk/
här hittar du en bok om maskinstickning, den finns på både engelska och danska. Kapitel sex beskriver hur man stickar sockor och i kapitel 3.2 beskrivs hur man gör en mer elastisk kant. Jag har inte provat, så jag vet inte hur kanten blir, men det kan ju vara värt att testa.

Sussie sa...

Den boken har varit till stor hjälp för mig ;o) Och varje gång jag går igenom den så lär jag mig något nytt.

Linda sa...

Vet inte om din resårbädd har nån instruktion för "tajtare" uppläggning som grov- och mellanbäddarna har. Isåfall kan du ju testa det, om garnet är tunnt så blir det ju tyvärr lite sladdrigt. Jag brukar ibland dra in dubbel resårgummiband(inte det tjocka) så blir den bättre. Ungefär som på köpessockar.

Jag har inte kollat den boken ni pratar om men det låter ju som en intressant grej...

Lycka till!!

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor, vilka klippor!
Har kikat lite på den danska sidan - och jag förstår inte språket helt - men inbillar mig att det handlar om rundstickning med sockorna. Jag gör inte det utan syr ihop även skaftet efteråt. Nu ska jag testa med dubbelt garn och se om det ökar elasticiteten.
Men den där boken är ju en guldgruva, visste inte att den fanns ens, Hjärtatack!

Prizillas pastiller sa...

...efter en hel del tester blev det helt enkelt "back to basic".
Jag la upp maskor på två stickor. tog ut den ena och stickade 2x2 resår för hand i 4 varv och trädde upp på maskinen för fortsatt stickning. Vann hela 3 cm i omkrets på detta sätt.

maskinstickning sa...

Så bra att det löste sig, ibland är det bra med "basic" :)
Inte är det lätt att läsa om stickning på andra språk!!! Det hadlar inte om rundstickning utan om vanlig resårstickning med resårbädd, men med en lite annorlunda uppläggningsmetod, som hon säger ska ge en mer elastisk kant.

Prizillas pastiller sa...

Tack Annica, jag får läsa mer ingående och noggrant senare. Hade inte riktigt tiden nu. Måste ha lite ro för att ta in främmande språk på maskinist-teman:)

Sussie sa...

Vaddå främmande!!!! Det är bara danska :o) Inte alls främmande språk.

Prizillas pastiller sa...

Jo Sussie darling, när man bor i Skåne är det som en enkel dialekt (och hemma för dig), men när man bor i Sörmland så är det ett follschtendig tossede fremmet sprog.
(ber om ursäkt för den främmande stavningen::))))

Sussie sa...

:o)Så sant som det blev sagt....bara en dialekt....inget konstigt alls. Hm......jag var dansk medborgare tills jag var 37 :o)

Prizillas pastiller sa...

Ja kära Sussie, så är du mycket speciell också:)
(...en komplimang)