24 februari 2011

Ingen ubåt med whisky, men väl en U554


Så har man då blivit med overlock. Hittade till fyndigt pris på Blocket. Och en Singer ska ju borga för viss kvalitet. Även om den har några år på nacken. Men är ytterst lite använd. Ser i alla fall väldigt fräsch ut.
Under tidigare år har jag sytt alla former av kläder, dräkter, kostymer, kappor osv på min hemskt gamla Bernina. Sen blev det en datoriserad Brother. Visst, bra symaskin och fina nyttosömmar. Men tappade intresset för att sy kläder när dom blev så billiga och tygerna så dyra.
Tänkte nu att det här med overlock kunde vara bra för trikå och stickat. Många sömmar är så förbålt tråkiga att utföra.
Jag har aldrig ens närmat mig en sån här maskin. Ännu mindre satt mig in i hur den fungerar. Och plötsligt ställs jag inför sömmar som overlock, flatlock, kedjesöm, och dito förstärkta, platt rullsöm, 3-thread upper looper thread wrapped, blindsöm trådknivar, pärlfot och differentialmatare. Och hur man omvandlar den övre griparen till spridaren. Och väldigt mycket mer. Det är kanske en språkkurs som behövs till att börja med:)
Och det är väl in i hel...e för mycket att hoppas på att någon därute i det blå råkar ha en likadan så man kan få ställa fåniga frågor....

5 kommentarer:

maskinstickning sa...

Jag har en vanlig overlock och en coverlock.
En overlock kan sy ihop och kasta över kanterna, göra kantningar som tex rullfållar, med den kan man inte sy mitt på tyget.
En coverlock kan sy fållsömmar (tex sådana fållar man ser på T-shirtar), sy kedjedesöm i kanten eller mitt på tyget mm. Är det en ren overlockmaskin du har köpt eller är det en maskin som kan användas både som overlock och coverlock?
Nu har du skaffat dig arbete ;) Det är bara att sätta igång och testsy alla sömmar :)

Sussie sa...

Tjohejsan vad kul.....Håller med förra talare :o)

Prizillas pastiller sa...

Det är en 4-trådig overlock och den är nog för gammal för att klara coverlock. Fast den heter förstås Ultralock. Men den ska ju kunna fixa ihop det stickade enligt uppgift. Än så länge har jag bara skummat bruksanvisningen - och snabbt lagt den åt sidan och tagit fram den senast stickade vanten för montering...

Carina sa...

Spännande!!

Surtanten sa...

Jisses, det låter jättespännande och superavancerat. Men det är kanske inte så konstigt då du benat ur allt. Sjäv har jag aldrig ens varit i närheten av en overlock, har alltid trott att det bara var något för proffssömmerskor.
Så nu kommer vi att få se mängder av cut and sew?