29 mars 2011

Maskprov - våffödådå?

Blir snart galen.
Fick av snälla Linda en engelsk beskrivning som jag nu översatt eftersom min hjärna inte klarar översättning samtidigt med stickningen.
Beskrivningen har masktäthet 28v x 18 m. Ska använda LK150. Har testat med garnet Tanja och resultaten blir på ms (maskstorlek) 5=30v x 22m, på ms6 = 28v x 20 m och slutligen på ms7 = 26v x 18m.
Ska när jag gjort första testet använda mitt fantastiska garn SilkeAlpacka. Då blev det på ms 6 = 26v x 19m.

Nu är jag totalt snurrig av alla siffror - våffö göör di på dette viset?

1 kommentar:

Surtanten sa...

Hade inte du införskaffat en stickledare???
Men den kanske inte passar till LK 150.

Annars tar du favoritgarnet och räkar om alla siffror. För silkealpackan multiplicerar du alla varv men talet 26/28=0.9286 och maskorna med 19/18=1.0556......ja, jag vet......men jag tycker faktiskt sådnat är kul....men jag är ju naturvetare.......

Eller så kör du bara på din osvikliga känsla :-) och jag tror att du får en underbar tröja.