15 mars 2011

Riktigt svenskt är Svenska Tröjor - eller?


Denna bok, Svenska Tröjor, av Britt-Marie Christoffersson, (1981) har jag lånat på biblioteket. Dom i sin tur fick ligga på väntetur från kollegan i Eskilstuna. Att hitta till salu är bara att glömma. Såg den för ca 800:- nånstans och för egen del är det inte att tänka på.
Det är nåt visst med gamla stickböcker. Visserligen är förorden oftast desamma, upptäcker man efter ett tag. Men det som tar tag i en är det engagemang författarna visar. Jag avskyr ordet "brinner", men i detta sammanhang hittar jag inget bättre, kanske vurma då. Och det gör man verkligen för det man skriver om. I detta fall tröjornas väl och ve, med flera gamla ärevördiga mönster från långt tillbaka. Men mönstren då var ju inte bara oerhört vackra. Många gånger berättade de nånting om trakten eller bäraren. Och här i Sverige har vi ju fler landskap som ligger i bräschen, Skåne, Halland, Öland, Gotland, Hälsingland, Dalarna med flera. Fast från mitt andra landskap Bohuslän, finns inte mycket att hämta. Bohusstickningen uppfanns av ädel dam på 30-talet och kan knappast räknas till historien, annat än som nödhjälpsarbete. Och det beror inte på att det inte fanns en historia om de gamla fiskar/arbetströjorna, utan helt enkelt på att ingen tänkte på att spara till eftervärlden. Tänk på det! Både mönster, tidningar och böcker.
Och som den mönsternörd jag är, så kommer inspirationen som på beställning och håltången kommer att bli glödhet...
(Jodå, jag hittade ett mönster från Sotenäs, inte så väldigt långt från Fjällbacka där jag är till hälften uppväxt. Det är i alla fall från senare delen av 1800-talet - och från Bohuslän:))

Och med rubriken ville jag också säga att allt med säkerhet inte är så svenskt. Vi har otroligt många influenser av de utländska handelsmän som kom hit. Man hittar Gotländska mönster på Island - och vice versa. Bara som ett enkelt exempel...

1 kommentar:

Nina sa...

800:-!! Tur att jag köpte den på bokrean för många år sedan. Den är väldigt bra.