15 maj 2011

Trädgårdsfrosseri - godis för själen






Det här är vårt lärkträd. Jag blir alltid så rörd över de små söta kottarna. Fantastiskt träd.











Kaukasisk förgät-mig-ej. Tacksam, vackra blad och just det blå jag vill ha i rabatten tillsammans med det vita.











Planterades i höstas - Parasollblad. Tänkte mig växten helt enkelt som ett parasoll över dammen:)










En favorit, fast jag vet att många anser den som ogräs - ormöga. Finns också i vitt.













Den här växten har jag själv döpt till bladros. Hittar ingen som kan hjälpa mig med vad det är, trots efterforskningar. De nedersta bladen är 25 cm långa och hela växten mjukluden.









Och tulpanrojalist som jag är - är inte denna sort helt otroligt vacker -












... för att inte tala om min absoluta favorit, den vita liljetulpanen.



Nu ska jag ut och njuta lite till...

4 kommentarer:

Surtanten sa...

Så fint ni måste ha i er trädgård. Lärkträd är väldigt fina, jag har en speciell förkärlek till dom. Då jag var liten var jag så fascinerad över att barren var mjuka.

Sussie sa...

Så underbara bilder ;o)

Rebeccas.se sa...

Åh vad fint, älskar kaukasisk förgätmigej! Men parasollblad är det inte på din bild, utan bronsrodgersia! :)

//Rebecca

Prizillas pastiller sa...

Tack Rebecca, du har helt rätt - jag menade Skuggblad (som de också kallas) men skrev Parasollblad, som jag också har men den kom inte med på bild. Ibland snurrar det till i huvet av alla växter.