18 juni 2011

...c ést la vie 1929

Denna ljuvliga franska kokbok fick jag idag av min cousin. Den är från 1929 och ger inte bara husmödrar råd om recept och mathållning. Här finns även ganska klara besked om vilken roll husmodern spelade. Jag saxar:
"En av orsakerna till, att den husmoder, som uteslutande har sin verksamhet förlagd till hemmet, ofta försummar det viktigaste av allt, nämligen att organisera arbetet, ligger i det förhållandet, att hon inte fattar, att hon, i lika hög grad som den manlige familjeförsörjaren, direkt genom sin arbetsproduktion bidrager till hemmets försörjning. Även i vår moderna tid händer det ofta, att den unga kvinnan, som blivit gift, inte inser, att hon, i och med att hon tagit detta viktiga steg, även påtagit sig ett visst ansvar. Hon har helt enkelt blivit en del i det viktiga maskineri, som heter hemmet och som kräver sin skötsel i lika hög grad som något annat företag".

Muäh...hemmets projektledare redan då? Men hon verkade inte fatta mycket då heller...

2 kommentarer:

MarieE sa...

Nja....otydligt skrivet av mig. Modellen heter Bella, garnet är egen mix av tunna garner.
Tyvärr ingen mellanstickare ännu. Fast kanske någon har tid med förrådsstädning i regnet :)
Snygg upfräschning av bloggen!

Prizillas pastiller sa...

...eller fort-men-fel läst av mig:) Och misströsta inte betr mellanstickare - Sussie hade ju sån vansinnig tur med sin.
Och tack, detsamma:)