9 juli 2011

Helgens matematiska labyrint

Så här är det. Jag ska göra en tröja på grovisen till maken. En vanlig enkel tröja med raglan.
Har nu läst beskrivningen 374583 gånger och missar antagligen något väsentligt alternativt drabbats av svårt värmeslag. Jag får inte till det.

Det finns 98 maskor och jag står på varv 84. Följande ska nu hända:
Shape armholes: (notera stjärnorna!)
1- Cast off 3 sts at beg of the next 2 rows**.
2- *Dec 1 st at both ends of the next and foll alt row*. Rept the last 3 rows from *to* 14 more times.
3- Dec 1 st at both ends of the next and ev foll alt row 7 times in all. RC 144. Cast off rem 18 sts.

Mening nr 2 förstår jag inte. Brukar oftast ta in maskorna på ett varv i var sida när det bara gäller 1 m.
Och hur jag än räknar så lyckas jag inte ta mig fram till 144 varv och 18 maskor.

Snälla, någon därute som är bättre räknare än jag...

2 kommentarer:

MarieE sa...

Du, det var varmt i natt också :)) Så här är det:
- 98 minus 3 i var sida = 92
- *minus 1m i var sida på vartannat v* (v 1-3) = 88m, ytterligare 14ggr
88-56=32m
- så sista minskningen 7ggr = 18m
.....varvantalet stämmer.
Sätt fart nu :)) Jag hargjort det jag måste....så nu är det knitting som gäller. Linet kom igår :))

Prizillas pastiller sa...

åh vännen, jag är dig evigt tacksam. Hade aldrig fått det att låta så enkelt. Känns faktiskt lite svalare idag och det verkar som vi har fått en skur under natten - så ljuvligt!
Nu ska jag sätta fart innan solen når arbetsrummet. Bamsekram!