3 juli 2011

Raggisar är groovies

Hehe, vad trodde du? Klart mitt första grovis-projekt blev en socka! Den är gjort i Järbos Raggi och det är ett jätteskönt garn med 70 ull och 30 akrylaktigt. Och mest gjorde jag den faktiskt bara för att kolla att resårbädden också fungerade. Och det gör den.

Nu efterlyser jag ett enkelt, simpelt basmönster(raka stycken, raka ärmar) till den här grovleken av garn. Har letat på en mängd ställen, men hittar bara för standard maskiner. Och så vill jag gärna ha på svenska för mitt huvud är så fyllt av denna maskin så det är knappt hemspråket går in i hjärnan tillsammans med allt som är dubbelt så stort.

Upptäckte också att Järbos garner har busbra priser på Vartoftagarn. De för inte alla, men just Raggi. 48:- tar dom och min lokale handlare tar 59:- för samma samma. Vet att det har med mängden inköp att göra, men ändå...

Ja flickor, har ni nåt bra att komma med till en behövande syster som just lagt den kreativa delen av hjärnan i ett mellanrum på 9 mm:)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att du köpte grovisen nu på sommaren, så att man får chansen att se nya bilder på maskinstickat, för det är klart att du stickar när du har köpt ny maskin.
Under ändlösa stickprojekt har du en kofta i ull stickor nr 3. Skulle man kunna få se utförligare bilder på den. Den ser så trevlig ut. /Bibbi

MarieE sa...

VIsst blir det fin resår! Men jag har aldrig haft tålamod till att sticka sockor på maskinen.
Däremot så blev det 2 lintunikor på LK'n, lätt som en plätt. Ska bara pressa, sen kommer bild.
Jag är jätte nöjd med tillskottet - maskinparken känns komplett....just nu:)

Prizillas pastiller sa...

...får ständigt error från Blogger!!! Testar!

Prizillas pastiller sa...

Ja, det gick nu.
Jo Bibbi, tack, du hittar inlägg om koftan under rubriken Stickat: Plagg för vuxna här till höger. Och bläddra lite...

Och Marie, du är väl helt fenomenal. Och två!!!
Vad har du använt för garn och maskspänning?

MarieE sa...

Skitkul! Jag använde Växbo lin 12/2 och msp 5,5.
Ska prova med 2tr 16/1 sedan...har lite idéer.
Ikväll blir det Kalinka....troligen på nr 6.
Frågan är...hur ska jag hinna jobba? ;)

Prizillas pastiller sa...

Tack för tips Marie, ska testa på msp 4 på grovis. Har förresten ett gäng Kalinka, tänkte inte på det...:) Men då får jag nog gå upp ett snäpp. Tid ja, att passionister har så gott om tid har man ju hört. Undrar var dom får den ifrån?:)