29 augusti 2011

En helg i norra Bohuslän

Vi har varit på en fantastisk, rent av magisk femtioårsfest som iscensatts av min käraste systeryster.
Vi träffades i hamnen i Fjällbacka och fick gå ombord på Donalda under härlig musik ombord.
Här bjöds på drinkar under färden som först gjorde strandhugg på otterön utanför Grebbestad (där Taube vistades mycket) och här fick vi leka lekar på stranden, bland annat i led dansa till Saturday Night Fever...
Vi åkte förbi Ingrid Bergmans Dannholmen och förärades middag bestående av en helt otroligt god soppa på havets läckerheter, goda ostar och kaffe, allt under smittande glad musik. Ja, det gick inte att stå still på däck.
Sista strandhugget blev Florö som ligger i yttersta skärgården. Di gamle av oss har kanske alla sett tv-filmen "Ett köpmanshus i skärgården" och den spelades in här. Florö har en spännande historia med lönnkrog och smuggling och den som är intresserad kan ju googla på namnet.
Väl förtöjda vid fastlandet igen blev det dans ombord...

Och nästa dag hade svågern ordnat en tur till Väderöarna. Han är själv femte generationen av en lotssläkt som bott härute. Taube lär ha övernattat på loftet av sjöboden man ser. Idag finns här vandrarhem och restaurang med en helt ny "färja" som åker ut på bara 30 minuter. Annars tar det en timme ut. De här sevärdheterna kan man också googla på.

Och så tog vi oss slutligen hem efter ett festande som pågick från fredagkväll till söndag morgon och det var lite segt men värt varenda förlorad sömntimme.

Själv är jag och systeryster sommaruppväxta på en ö utanför Fjällbacka, men jag har inte varit här på många år. Det kändes lite som att komma hem igen. Att träffa gamla barndomskamrater var också fantastiskt och nu har vi kontakt igen en del av oss.

Och när vi skulle hämta Alfonz ville dom knappt lämna tillbaka honom. En sån "trevlig och helt fantastisk vovve" hade de aldrig varit med om. Det var första gången Alfonz nattade hos dom. Nu står han på deras önskelista...

Tröjan jag stickat till 50 plusaren blev en ren hit. Hade också gjort en mössa i samma mönster som tyvärr aldrig hann komma på bild här. Med mig hem fick jag fler beställningar...

Så nu är det bara att spotta i nävarna och smörja in maskinerna. Under tiden kan man väl drömma lite om en otrolig helg i Bohusläns vackraste skärgård!