2 augusti 2011

Till en frysloppa


Hoppas nu frysloppan blir nöjd med denna ljuvligt lagomtjocka och mjuka tröja. Är så nöjd med tuckmönstret som fanns färdigt på ett av hålkorten. Stickad i Järbos Raggi som är 70 ull och 30 akryl. Utmärkt till tröjor och blir kanonmjukt efter sköljning i mjukmedel - fast man inte ska göra så enligt etiketten. Men jag tycker plaggen blir finare och mycket lättare att blocka i rätt storlek.
Dessutom har jag gjort en "inbyggd" mudd i ärmens resår. Jätteskönt att dra ner på händerna när det börjar bli lite höstkallt i luften.
Men jag gjorde ett misstag; missade färgbad på ett par nystan och hade stickat nästan klart när det upptäcktes. Visst, jag ser det, men tror inte mottagaren märker något...

5 kommentarer:

MarieE sa...

Snyggt! Du verkar lika glad och nöjd med din senaste maskin som jag med mitt "kap" :)
Har lovat att Felix ska få hjälpa till med sin nästa tröja...några drag i alla fall :)

Prizillas pastiller sa...

Tack Marie, jo jag är verkligen helnöjd. Enda kruxet är att nål nr 18 på vänster sida gnisslar. Låter som om den ligger emot nånting. Ska byta tryckstången, men sånt här borde inte en sliten dylik orsaka ändå. Idag ska jag plocka isär maskinen så får vi se...(huga, tänk om jag itne får ihop den igen!!!)

Maria sa...

Den var ju superfin! en sådan borde jag göra till mig själv, för jag är verkligen en frysloppa!

maskinstickning sa...

Den ser såååå varm och gosig ut :)
Visst är det kul med tuck, det ger en så levade yta till stickningen.

Prizillas pastiller sa...

ja tuck är skitroligt! Enda kruxet är att det är svårt att mäta maskprovet (moi?). Tucken drar ihop sig så man blir lite lurad på maskantalet.
Tuck tack för uppmuntran:)