7 september 2011

Obeslutade funderingar

Just nu befinner jag mig i väldig beslutsångest. Fast jag behöver inte ens fatta beslutet ännu, men jag måste bestämma vad jag vill, vilken riktning jag vill gå.

Det handlar om stickmaskiner.
Jag blev (och är) så glad över min grovis, men ibland känns den väääldigt stor. Och när jag stickar nåt på min standard så känns den väääldigt liten och pyttig. Ser knappt nålarna:)
Så hamnade jag på en hemsida Angelika´s Yarn Store (tack Linda) och nu är jag sugen på en elektronisk SK860 med resårbädd. Vilket är en mellanstickare. Och jag gjorde mig ju av med LK:n i somras, mest för att man inte kunde göra mönster.
Men på en elektronisk är man ju inte beroende av hålkortens antal, 24 eller 12. Och på en sådan går det lätt att sticka både med tunnare och lite tjockare garner.
Så nu är jag helt enkelt vankelmodig. Och ställer mig tusen frågor.
- Har jag verkligen behov av den
- Orkar jag lära mig elektroniken
- Måste jag ha Design a Knit
- Klarar jag mig med enbart PC10
- Hur många ytmönster finns, är det lätt att göra själv?
och liknande ytterligare 995 frågor brottas jag med.
Och i ärlighetens namn - jag blir alltid så här när jag har gjort nya, lite omfattande, mönster. Ritat och klippt i hålkorten, räknat och räknat. Uäck! (Fast att sen få sätta kortet i maskin och se resultatet är belöningen - oftast i alla fall.)

Och egentligen är den största frågan - kan jag slippa det här med en elektronisk?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så rätt Bibbi :-)

Prizilla, tänk på att du inte spelat golf (för det gör du väl inte). Räkna på vad ett medlemdkap i en golfklubb kostar, plus en uppsättning bra klubbor, golfkläder och vad mer man nu kan behöva då man spelar golf. Räcker det till en stickmanskin ;-)
/Surtanten

Anonym sa...

Äsch nu hamnade jag under fel inlägg :-p
jag skriver in det igen under rätt
/Surtanten

Nina sa...

Du klarar dig säkert alldeles utmärkt med bara PC10. Fast sen tröttnar man på att mata in mönster förhand och då behövs DesignaKnit. Fördelen med en PC10 är att man inte behöver ha datorn ihopkopplad med stickmaskinen och att de olika mönstervariationerna blir otroligt mycket lättare att göra när man slipper göra dem i DesignaKnit. å andra sidan är en helt ny version av DesgnaKnit på g och den kanske är väldigt mycket lättare att hantera??

Prizillas pastiller sa...

Tack Nina, det låter spännande med ny version. Jag gör som alla politiker i detta land, avvaktar och låter någon annan testa först. Det är ju också, vad jag förstår, rätt stor priskillnad mellan en PC10 och DAK. Vet du var man hittar (och om det finns) information på svenska om detta? Jag menar då både maskiner och designprogram. Kommer du på Kullerbyttan? Jag ska verkligen anstränga mig, skulle gärna vilja bli mer bekant med rundstickningens handgrepp:)