29 september 2011

Rensade "vänner"

Idag har jag gjort något som borde hänt för länge sedan. Och jag känner mig lättad, glad och, faktiskt, harmonisk.
Jag har vågat mig på att rensa "vännerna" på FaceBook. Från att ha haft 130 mer eller mindre perifera vänner är nu antalet nere i 40-talet vänner (och familj). Dvs personer som jag uppfattar som vänner. Inte gamla arbetskamrater, affärskontakter, vänners vänner, som jag inte haft kontakt med på år eller ens känner, men som velat bli min "vän" på FaceBook. Svårt att säga nej också.
Det nyblivna passionistlivet har liksom inte behov av gamla nätverk och dessa personer har väl heller inget större intresse av att läsa om mina passionistdagar - säkerligen har dom redan tagit bort mina statusuppdateringar.
Och FaceBook gör allt dom kan för att snärja in våra uppgifter och lagra för användning på håll vi inte skulle kunna föreställa oss. Och det handlar inte om att jag har något att dölja. För mig handlar det om att jag vill bestämma själv. Så nu är det hänglås på en massa olika appar, tappar, uppar och suppar:))
Bara språket gör att håret reser sig. Inte begriper jag ens hälften.

Bloggen är dock min lilla baby där allt hamnar i offentligheten, men det känns inte alls störande. Och man kommer i kontakt med så härliga människor som delar ens intressen - om dom har lust.

En ny mobil har inhandlats - det kommer mera...

2 kommentarer:

Janicke sa...

Klokt att rensa och stänga av. På min fb-sida är det nu uppror - hrm hrm mest jag som upprorar - över allt som fb hittar på.
I dag skriver Svenska Dagbladet på ledarplats om hur bokstavligen prisgivna vi är åt fb. FRA-spaningen är ett intet mot vad fb ägnar sig åt.
Jag kommer dra mig ur helt, skulle vara en befrielse. Det tar alldeles för mycket tid och energi bara att försöka stänga av allt jag inte vill ha. Och det slutar väl med att man bara kan skriva om att solen lyser eller om man dricker te eller kaffe på morgonen. Hur kul är det?
Det allvarliga är förstås alla som inte vet eller inte bryr sig, särskilt ungdomar och barn. Som ofta avslöjar så mycket om sig själva på fb. Fy tusan.
Finemang att du håller dig till bloggen! Ha det gott i höstfärgerna.
Och ordverifieringen är Hyper! Känns väl att jag hyperventilerar ...

Prizillas pastiller sa...

Ja, det kan bli lätt irriterande. Men ska man gå ur helt så måste man få en bekräftelse av fb att dom raderat alla uppgifter. Annars ligger det kvar och utnyttjas av annonsörer dvs fb och att man nästan kan bedriva en slags åsiktsregistrering. Och jag reagerar lika starkt över alla som lämna ut sitt personnr utan eftertanke. Vad ska tex bokklubben med ditt personnr till? Jo använda gratis i sin marknadsföring. Man ska inte leva sitt liv i misstänksamhet, men man behöver ju inte gå på allt som massorna gör...Sluta genast hypa, ingen tackar dig...Kram