16 september 2011

Smärta gör ont

Makens svåra värk är nu inne på tredje veckan. Man tror att det är sätesmuskeln. Värken går ner i benet. Inte ischias. Han kan inte gå mer än några steg i taget. Kan bara sitta på rak köksstol, inte ligga. Har varit hos läkare på vårdcentral 3 gånger, blivit röntgad, inget fel, varit på akuten, inget fel, fått starka smärtstillare med bla morfin i, inget hjälper, varit hos naprapat, sjukgymnast och idag hos kiropraktor. Inget hjälper.
Just nu har han så ont så han är helt enkelt inte talbar. Han är alldeles grå i ansiktet och kallsvettig av smärta. Har pratat med vårdguiden som rekommenderade att ta Alvedon på hans fråga vilka medel som ev inte skulle blandas. Ingen verkar fatta hur ont han har. Han är snart ett vandrande vrak.
Har tid på magnetröntgen måndag men kommer inte att kunna lägga sig på den britsen.
Och jag känner mig förtvivlat maktlös.

Vad ska vi göra? Vem ska man få hjälp av? Vart ska man vända sig?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad ont det gör i mig av medlidande. Har inga goda råd bara empati. Hoppas att ni finner någon och något som kan hjälpa. Kram Sussie

Anonym sa...

Jag är en sån där typisk cancerskräckmänniska och har naturligtvis läst om en massa missade cancrar, som blivit behandlade för sent. Du måste hjälpa honom att få vården att förstå hur fruktansvärt han har det och inte står ut en dag till. Om han ska vänta på röntgen och svar på den, så måste han leva med den där smärtan alldeles för länge. Varje timme är som ett dygn. Jag hoppas verkligen att han ska få hjälp så snart som möjligt. /Bibbi

Anonym sa...

Jag ångrade mej så fort jag hade tryckt på knappen. Jag vill naturligtvis inte skrämma upp er. När jag har det besvärligt, brukar jag kunna sova med hjälp av 1 gr paracetamol/30 mg kodein. Alltså 1 Alvedon tillsammans med 1 Citodon. /Bibbi

Prizillas pastiller sa...

Tack Bibbi, och ingen fara med skrämseln, Han har både citodon och oxy nånting morfin och en hel del annat men ingenting hjälper. Nu ska han bli hämtad och in till akuten igen. Dom får väl söva ner honom:)