5 september 2011

Uddlös spetssläde?

Nu har spetssläden dammats av och testkörts inför vinterns härjningar med halsdukar och sjalar.
Hur jag än bär mig åt så blir det hål någonstans. (se vänster arbete). Helst när det hunnit bli 540 varv...
Har kollat alla nålar och varit noga med tyngderna. Har också bytt både mönster och garn. Ett en-trådigt ullgarn kanske man bara ska använda till spets som inte har så mycket hålmönster eftersom det liksom sliter i garnet när alla hålen görs tätt på varandra.
Så jag testade ett sockgarn Wool, 70/30 ganska tunt (högra arbetet) och se det gick plötsligt mycket bättre. Men det blev trots allt ett hål halvvägs, men inte värre än att det kan fixas.
Och jag tror jag kom på det hela efter att ha stickat totalt ca 2500 varv - jag har för bråttom. Jag drar spetssläden så fort över nålarna så de hinner knappt få tag i garnet. Man ska vara lugn och bestämd med spetssläden.

Precis som med maken som nu råkat ut för ischias. Fy tusan.

(i julklapp önskar jag mig en spetssläde till grovisen - det finns ju inte så den önskan behövs inte ens uppfyllas...)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har samma dilemma med tappade maskor oavsett garn/maskspänning/hastighet/tyngder. Jag får små anfall lite då och då och tänker att nu så SKA det gå men jag får ge upp efter total garnslakt......Vill sig inte fullt ut för mig heller och det gör mig vansinnig.........
Sussie

Anonym sa...

Alltså, nu är jag avis...Hinner du 540 varv innan du tappat första maskan???
Ha, jag kan säga att jag är mycket snabbare :-p

Jag tycker det ser jättefint ut. Mitt senaste spetsförsök var en katastrof.


/Surtanten

Prizillas pastiller sa...

...när jag tänker efter har jag aldrig lyckats göra något med spets som varit helt lyckat. Möjligtvis de små muddarna då. Och benvärmarna. Och en tröja. AV ALLA MINA ETTHUNDRATJUGOSJUTUSEN försök. Fast det är sånt här vi har varandra till också - man är aldrig ensam om misstagen, såå skönt:)

Anonym sa...

Det där låter inte lovande. Jag som har fått hem spetssläden före maskinen. Har jag kastat en massa pengar i sjön? /Bibbi

Prizillas pastiller sa...

Bibbi - absolut inte har du kastat nåt i sjön. Pratar man bara vänligt och uppför sig hyggligt mot spetssläden så ger den massor tillbaka. Kolla gärna mina gamla muddar och tröjor i spets. Och kolla bloggen "Mina stickmaskiner o jag" här bredvid. Allt är möjligt:) När man är frustrerad så blir det lätt smått ironiska överdrifter, speciellt i ett forum som detta:))

Prizillas pastiller sa...

PS...och kolla den vackra spetsen maskinist-Sussie gjorde till sitt bröllopsoutfit, wow så läckert. Så ska en spetssläde användas!

Anonym sa...

Ha ha ha .....Jasså.....ironiska överdrifter???? Förstår inte alls vad du pratar om ;o)))))))
Spetsen jag gjorde nu senast gick som en dans helt utan missöden, men ofta får jag kämpa lite och vara observant på tappade maskor. Om jag får välja mellan att göra hålen för hand eller att köra med släde så är valet ganska enkelt.....släden så klart.
Kram Sussie/maskinisten som skäms för att jag skrämmer Bibbi