28 oktober 2011

Höstlövsfärger

Jag älskar hösten. För färgerna. Köpte för länge sedan 1 tr ullgarn från Estland i en liten garnshop i Trosa. Blev så inspirerad nu när det dök upp i samband med garnstädningen(!)
Och så klart på KarlHenrik940. Och det räckte med 100 gr till en barntröja ca 4 år.

Maskinen har en tendens att släppa efter i början på varven - det blir lätt öglor. Trots ny garnspänning och kontroll. Enklast är att man håller lite i garnet men det ska egentligen inte behövas om spänningen fungerar korrekt. Men jag vet sen tidigare att garn som är lite "knotigt" lätt beter sig "knotigt" i många sammanhang. Men det är sånt liv i garnet och känslan med strukturen gör nästan att man blir lite euforisk, som om garnet kunde plockas i naturen...

Blir det tid idag så ska spetssläden testas. Vilken spänning...

5 kommentarer:

Nina sa...

Härliga färger!
Hälar en annan höstälskare

Birgitta sa...

Åh så vackra färger! Ja, jag håller med dig - det är fint ute nu och ännu finare om det ville komma en liten solglimt över färgerna...

Sussie sa...

Sällar mig till skaran som älskar höstfärger ;o)

maskinstickning sa...

Jag med ;)

Prizillas pastiller sa...

tihi, jag minns när man gick i småskolan och fick gå ut i parken, plocka in lönnlöven och försöka måla färgerna. Det var då man fick blanda vattenfärgerna så det rann i varandra, ungefär som tröjan:))