27 oktober 2011

I går kväll kom han KarlHenrik 940

Får jag lov att presentera - mitt första verk i brorsan! Allt fungerar. Ja, jag har ännu inte hunnit testa resårbädden, men...
Och det var det här (mest vitala) som fattades vid köpet, huvudsläden och avstrykarplattan,
Maskinen går så tyst och mjukt så det är en fröjd att sticka på.
Kära kompisen grovis fick nya skydd till resårbädden. Skyddar både bädden och det man stickar på ovanför.
Tyvärr var de slut till brorsan, men jakten pågår.

Och nu mina damer måste jag få ställa några frågor och hoppas förstås på benäget svar:
1. Vad är enklast vid delstickning utan mönster?
2. Dito men med mönster?
Jobbar ju mycket med kilar och manualen är minst sagt omständlig. På 280 och 155 ställer man ju bara om spakarna och den undviker nålar jag satt i D-läge.
3. Är det verkligen ett måste att dra ut släden på skenorna vid mönsterstickning?
Känns som om jag hade behövt en halv meter längre armar...
4. Till sist - finns det något bra knep som gör att flotteringarna "vävs in" på baksidan?
En kompis provade Lingon-koftan igår och så klart hon fastnade med fingrarna i mönstret...

Som sagt, hittills är jag positivt överraskad. Har ju bara jobbat med Silver Reed i alla år. Och enda anledningen jag kan förstå att Silver Reed är så mycket dyrare än Brother-maskinerna måste vara rena känslan. Det är mer rostfritt blankt på SR. Känns inte fullt så "japanskt" (fast den väl tillverkas där idag), känns som snäppet lite högre kvalitet helt enkelt. Å andra sidan tycker jag det blänker mindre i ögonen av brorsan. Kanske mer aluminium i plåten där, jo, den är lite mattare. Och tystare. Så hittade jag till ljudknappen och jag kan lägga in mönster. Och sticka mönster.

EUREKA är allt jag kan säga. Nu ska det stickas och hållas tyst.

8 kommentarer:

Carina sa...

940 är underbar, du kommer inte att ångra dig -jag är ånger på att jag sålde min! Delstickning=nålar som inte ska stickas till E-läge (mot dig)knappen till H. Thats it!!
Samma vid mönster, Du behöver bara utanför märket 1:varvet (nålväljarvarvet) och sen bara utanför nålarna i stickläge.

Surtanten sa...

Vad roligt att det funkar efter all elände och bedrövelse :-))

Nina sa...

Kul att du är nöjd!
Det är bara första varvet där du behöver föra ut släden på "vingarna" eller iallafall förbi läsarna som sitter långt ut på varje sida.

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor. Nu behöver jag bara inhämta hemligheten med mönsterstickning utan långa flotteringar - utan att göra intarsia. Finns det?

Nina sa...

Det heter jaquardstickning på stickmaskinstpråk. Då använder man resårbädden som gör att de långa flotteringarna stickas in. Man stickar med en färg i taget vilket gör att det är ett helsike att göra hålkort. På den elektronsiska maskinen trycker man på en knapp och vips är färgerna separerade! Sedan behöver man en färgväxlare eftersom man byter färg i släden vartannat varv.

Prizillas pastiller sa...

Nina, jag mejlar istället. Har ju faktiskt en färgväxlare (KRC900) men Hasse hade inget garnspröt till den.
Elände... Har aldrig arbete med en sådan, men det låter lockande:)
Hjärtatck.

Janicke sa...

Jag är djupt imponerad. Fattar inget av detta, kan knappt hålla reda på två stickor och ett garn. Så duktiga ni är alla maskinstickerskor! Förstår att det måste vara jätteroligt.

Prizillas pastiller sa...

men Janicke, vi är alla bra på det vi kan...:))