11 oktober 2011

Nyfiken på DaK

Har luskat ut via nätet att Design-a-Knit kommit ut med en version nr 8. Och att den ska vara svaret på allas böner om enklare användning.

Jag har ju köpt en elektronisk KH940 (som fortfarande inte landat hemma) och den har ett eget mönsterprogram vad jag förstår. Många snygga spetsmönster som jag ser fram emot.
Nu har jag hört från säkra källor att det är ganska plottrigt och tidskrävande att göra egna mönster och lägga in i maskineriet. Har dessutom redan fått manualerna så jag läser mig till att det ÄR ganska plottrigt och tidskrävande att göra egna mönster!
Lösningen är en Design-a-knit kopplat till min dator.

Tittar jag på företag som säljer det här programmet så blir jag dock en aning fundersam.
Först kostar programmet en icke oansenlig summa.
Och så kostar en överföringskabel en icke oansenlig summa.
Sedan ska det tydligen till ytterligare en kabel in i min maskins dateri och den kostar också en icke oansenlig summa.
Det kan sluta med en affär på närmare 10 lakan.
Eller kan man dela licens med någon?

Det kan väl tyckas ok för en som jobbar professionellt med sin stickning, men att hobbysticka med dessa pengar känns inte försvarbart för min egen del alla fall. Men jag ska inte stänga dörren helt, först ska jag prova min nybegade maskin och återkomma när jag blivit vild och galen av det som verkar ta för lång tid att lära sig eller att programmera in.
Och vill jag verkligen ha min dator i det dammiga garnnästet?

Tänk om jag var dum som övergav hålkorten? Så enkelt, underbart enkelt...
(och vad sjutton är en PPD?????)

Äsch då, jag är nog bara nervös inför allt det nya:)

5 kommentarer:

Evaikrusan sa...

Jag har DAK . Har endast använt det till att sticka efter. Har inte gjort några egna mönster, endast egna modeller.PPD är väl istället för en dator som har kopplad till stickmaskinen. Jag har själv en riktigt gammal dator med Vin 95, kopplad till stickmaskinen.Har hitintills fungerat bra. Jag saknar nog hålkort till min finstickare ibland. Visst det finns 555 inbyggda mönster i maskinen. Det räcker ju ett tag. Har ju hålkort till grovisen Brother 260.

Eva i Stäket sa...

Du kan väl komma till Kullerbyttans träff den 18/10. Då ska vi titta lite närmare på DAK8.

Prizillas pastiller sa...

Ja Eva i Stäket, såg att det skulle vara och har noterat. Dessvärre vet jag inget om makens tillstånd då och kan inte bestämma. Någon har däremot bestämt att det alltid ska strula sig varje gång det är dags för Kullerbyttan. Varför?

Nina sa...

Jag ska hämta ut uppdateringen till 8 i Stickbutiken imorgon.

Men jag förstår inte riktigt vilka kablar du pratar om.
Programmet, javisst, men mer än en kabel mellan dator och maskin behöver du inte. Jag har brotherkabel nr 5. Har inte riktigt koll på vilken du behöver, men vilken det än är så är de inte lika dyra som silver reedkablarna! Hasse har kablar så du kan kolla med honom. Han säljer DesignaKnit också för övrigt.

PPD är en gammalmodig uppfinning för att få in ytmönster i stickmaskinen. En apparat som kopplas till en gammal tjocktv så man kan se vad man sysslar med. Den är helt föråldrad så den behöver du inte bry dig om.
Så du behöver 1 st DesignaKnitprogram Pro och 1 kabel inget mer!

Prizillas pastiller sa...

Jo jag såg på Olax hemsida och tänkte:
1 DAK standard (jag har väl inte behov av pro, vill inte ha för handstickning)
1 kabel till datorn och då gick jag efter SR:s pris (som ju är dyrare än programmet)
plus en kabel (trodde jag) till brorsans program. Jag fick till det va?
Jag har ju definitivt inte ens koll på min nya elektronik så nu blev det väldigt bekymmersamt med elektroniken, datorerna och deras program.
Om man använder DAK, har man inte alls behov av brorsans eget program då? Eller behöver gå via det på något sätt?
Asch, vi mejlas istället...