7 november 2011

...en härlig dag

Hatten med stort H klar och den blev verkligen kanon i Tuva. Till och med jag ser lite läcker ut i den, jag som inte klarat av en hatt de senaste 60 åren! Hatthuvudet spårade kära väninnan norromstan upp i en affär och nu har vi beställt fler. Visserligen genomskinliga, men toppenform för hattar. Och egentligen är det en sparbössa:)))))
Nr 1 av dagens skörd i brevlådan. Beställde från nåt ställe i uk och magasinet är packat med fair-isle-mönster. Bara att rita av och köra igång. Och de är för både 12 och 24 maskor, hm Grover, here I come:)

Nr 2 i brevlådeskörden var månadens MKM . Den är ännu inte tittad i så jag har inga åsikter alls mer än glädjen över leveransen.
Och till sist, jag gjorde det. Ett bakstycke på min tidigare påbörjade rönnlövskofta. När upplägg och allt annat var klart och det skulle kodas in mönster så upptäckte jag att det senare inte ens var gjort! Alltså fick upplägget hänga där medan jag snabbt (faktiskt!) knappade in mönstret på 24 maskor gånger 43 varv.
Den är ju gjord i Ullcentrums finull, men det här garnet är mycket mer lättstickat på SK280 än på KarlHenrik. Förstår inte varför. Det verkar som om garnet är aningen för grovt för maskinen. Ensamt kanon, men två färger, nähä. Så jag gör nog ärmarna i enfärgat för mina axlars skull.
Här är faktiskt konerna i shetlandsgarn från Carina avsevärt mycket bättre. Något tunnare och mycket mjukare. Det blir nog ett par färger till därifrån...

För övrigt har flickorna på Zturekompaniet inte visat sig ute på hela dagen så dom hämtar sig nog efter chocken igår.
Alfonz och jag träffade hundvänner i skogen och lärde oss en genväg över järnvägen. Nu kan vi runda skogen istället för att gå tillbaka samma väg. Helt fantastiskt!

Vilken härlig dag det blev:))

6 kommentarer:

MarieE sa...

Gläder mig att din dag varit toppen! Så tjusig hatten blev, häftigt huvud :) Nehej....ska ut en vända, sen blir det stickning.

Surtanten sa...

Vilken snygg hatt!
Håller med om att Ullcentrum garn är tungstickat, men fint blir det. Jag gillar lammull från Ankis Design, även om jag inte alltid gillar leveranstiderna.
Det är riktigt mjukt också, för en sticksig typ som du ;-)

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor, jag är så "glad i hatten" så nu planerar jag en mängd olika modeller. I huvet än så länge...
En vaxkaka i maskinen mot tungrott garn?

Sussie sa...

Vad kul att det blev en hatt som passade dig till sist. Snygg e den ;o)

Astrid sa...

Läcker hatt ! Och de där mönsterna ser fina ut.
Jag skulle gärna svara om jag kunde. Jag har aldrig ens provat att sticka med maskin. Kanske dags att försöka..verkar roligt.

maskinstickning sa...

Härlig hatt!!!!
Det kan till viss del hjälpa om man vaxar garnet, men visst är det skillnad på hur Brother- och Silver Reed-maskinerna arbetar med samma garn. Nu har ju jag inte stickat särdeles mycket på Silver Reed, men jag har provat lite på Sussies maskiner och tycker att de överlag känns lite mer lättstickade.