22 november 2011

.Centrifugalkrafter i farten?

...och här på Larstorpet råder dimman.
Har gjort flera mössor och hattar (snart har jag bild) och blir så förvånad över hur garnerna reagerar i tvättmaskinen. Har ibland fått börja med 40 gr och ändå gå över till 50 för att det ska hända nåt.
Och när jag tagit samma garn(!!!) på 50 gr direkt så har det misslyckats.

Det absolut bästa hittills i filtningsväg har varit billigaste 4-trådiga garnet från Vartofta (otroliga 36/hg för antracitgrå, de ljusare endast 27/hg), tjocka Tuva och 2-trådiga Tove (dubbelt). Även Kampes 2-trådiga (dubbelt) fungerar om man inte låter maskin gå för länge på 50 grader.
Och det är nog där jag gjort fel. Har satt äggklockan på 30 minuter förut och tog nu 35 av någon outgrundlig anledning och mer behövdes inte för att förstöra två mössor.

...eller är det tiden på centrifugeringen det hänger på????

3 kommentarer:

Evaikrusan sa...

Så vackra hattar/mössor det har tillverkats! Av alla de underbara färger.
Funderar lite på tovandet av stickat. Jag kan tänka mej att det är rörelsen mer än temperaturen som avgör hur mycket ullen filtas ihop. Tänker då på det jag gjort mest, dvs tovat /filtat kardad ull. Med gnuggande och såpvatten. Inte alls varmt. Utan kraft/tid i gnugget. Känns att jag vill testa sticka och filta också. Ska nog prova med ett par grytlappar.Tack för titten! Alltid lika kul.

Surtanten sa...

Jag tror att det är en kombination av tre faktorer; temperatur, tid och bearbetning.
Det beror alltså även på hur mycket saker du har i tvättrumman.
Absolut inte enkelt att ha full koll på det hela.
Sedan tror jag även att Mr Murphy, har ett finger med i spelet...alltså vill du ha mycket tovat, då tovar det sig lite, och allra mest tovar sig den saken du är mest rädd om och inte vill tova.

Prizillas pastiller sa...

...tur att man är omgiven av "kloka gummor". Och självklart borde det vara så att flera hattar/mössor gnuggar mer på varandra än en ensam:)) Nu blir det nya tester...
Tack kära ni.