14 november 2011

Elastisk resår inte självklart

...blev ju bara tvungen att lägga ut barnens elefantmössor. Inte riktigt de rätta färgerna på skärmen, som vanligt.
Trean (2,5) fick en elefantmössa som han nästan sover med. På dagis är hans mössa mer än önskvärd och värst är hans lilla bästis Ida som gör upprepade stöldförsök av hans favoritmössa. Då tyckte Treans ömma moder att han behövde en mössa att byta med, plus att hon ville presenta Ida en alldeles egen elefantmössa. Sagt och gjort, det blev knallturkos och cyklamenrosa. Medges att det kan tyckas en smula genusberoende, men jag såg framför mig hur man hittar ungarna i parken ungefär som man ser flaggorna på barncyklar:)))
Och av samma grå som elefanten provade jag att göra en fuskpolo till Trean. Han tycker alla halsdukar är onödigt långa och fastnar överallt.
Jag tänkte mig det här stuket i två delar som sys ihop i sidorna.
Men käre värld, hur gör jag för att avmaskningen av resåren inte ska bli så stum? Jag tror inte det här kommer över Treans huvud, det måste bli mer elastiskt. Tänkte tanken att börja från halsen istället, men då får jag samma problem med oket...
Någon som har ett bra tips så mottages det med stor tacksamhet...

Både mössor och fuskpolo är gjorda i Yeomans merinoull, underbart mjukt för de minsta. Och finns i 500 grams-koner hos Brother-shopen. Väldigt praktiskt att slippa nysta hela tiden.

...och slutligen - jag tycker Silver Reed gör väldigt mycket snyggare resår. Nu har jag sagt det också. Nu ska jag vara tyst. Ett tag i alla fall...

5 kommentarer:

Birgitta sa...

Supergulliga mössor, inte konstigt att det blev lite konkurrens om mössan på dagis!

Sussie sa...

Nämen så sött ;o)))))))

Linda sa...

Jättefina mössor! Angående resårer så maskar jag alltid av för hand på stickor, alldeles som vanligt. Bara några varv skräpgarn så slipper jag "kullerbytta" också...

Prizillas pastiller sa...

Tack flickor.
Och så superenkelt att jag inte ens tänkt tanken att köra skräpgarn på resåren - hur obegåvad får man vara? Här har man suttit i alla år och kullrat upp maskorna till huvudbädden. Tack snälla Linda för tipset. Har du nån enkel variant på delstickning av resår också?:)) (för det finns väl inte?)

maskinstickning sa...

Jag gör oftast som Linda när jag vill maska av resår. Har försökt att göra det på maskinen, men tycker precis som du att det blir alldels för stumt. Har letat efter något bra sätt att göra det på maskinen, men inte hittat något som jag tycker funkar.