24 november 2011

Fotograferad stickkonst

Av flera anledningar har jag ännu inte införskaffat DaK, varken sjuan eller åttan. Men kollar man bloggen http://stickmanikern.blogspot.com/ ("Mellan konst och kläder" här till höger), så inser man omedelbums vilka oändliga möjligheter som finns med det programmet. Och har man dessutom den konstnärliga ådran som denna kvinna besitter så kan man uträtta stordåd. Hemskt roligt att se hennes otroligt kreativa skapelser. Man får impulser till, kanske inte fullt så stiliga varianter, men det måste ändå medges att hjärnkontoret börjar arbeta lite extra med mönsteridéerna.
Kreerade mycket själv ett par år (på hålkort!!!!!!!) tills jag upptäckte att det det inte finns mer under solen. Det mesta är redan uppfunnet, eller i varje fall mycket, mycket likt. Alltså är man ganska enformig när det gäller stickmönster på maskin. Och att man de facto kan ta ett foto av ett motiv och göra mönster av detsamma i DaK, ja, det övergår mitt tekniska sinnelag.

Och det medför, helt odiskutabelt, att de idéer som är både udda i utseende och framtagna på ett udda sätt, verkligen sticker ut från massorna.
Så ta en titt och njut.

(Ps - såg du att jag kunde länka nu::)))

5 kommentarer:

Sussie sa...

Hm..????.. Har sett sidan....och kul med lek....men..... det får mig inte till att vilja ha programet......Inte min melodi....

Prizillas pastiller sa...

näe Sussie, inte min tune heller, jag vill bara peka på möjligheterna eftersom jag varit aningens negativ till dataprogrammet. Det är ändå rätt ovanligt och kul att få se vad man kan göra. Att man inte ska fastna i "som det alltid har varit"...:)

Sussie sa...

:o) Trycker på den där gillaknappen som inte finns.....

pamela sa...

Tackar för uppmärksamheten! Jag håller faktiskt med om att man inte behöver DaK, under många maskinstickande år har jag klarat mig utmärkt med en gammal begagnad hålkortsmaskin. Det är bara sista månaderna jag haft det elektroniska underverket och den gör mig faktiskt lite trött, som en alltför stor godisbutik ungefär.

Sussie sa...

Trycker på gillaknappen igen :o)Fast visst är det fantastiska "bilder" som det går att sticka. Och visst kräver det ett seende att omvandla bild till stick, en eloge för det. Men DaK eller inte Dak? Inte ännu för min del, är inte tillräckligt övertygad om att det skulle tillföra något användbart till just mig. Är nog lite rädd för "godisbutiker" ;o)))