13 november 2011

Ommöblering

...och jag har ingenting nytt att visa upp!!!
Har istället möblerat om i två rum, fått ordning i lilla "shopen" med strålkastare och en del andra attiraljer samt haft öppet hela helgen. När man bor i skogen handlar det i första hand om att folk som far förbi på landsvägen ska vänja sig vid att här finns fotokonst och lite stickat.
Och det blev i alla fall två nyfikna som dök upp och skulle återkomma före jul. Visst, det är ju sånt man säger, men jag blir lika glad om de dyker upp efter jul.

Vi har haft våra mycket trevliga "långvägsgrannar" (mer än 15 minuter emellan oss) på lite fika i höstrusket. Vi har känt varandra sedan 1989 men aldrig sas "umgåtts".
Nu berättade frun i huset att hon skrivit dagbok sedan 70-talet när de köpte sin, då lilla sommarstuga här. Det är nu ett fantastiskt vackert rätt stort hus med flera småhus omkring.
Och nu har hon gett sig den på att skriva ner allting på datorn, som en bok, att ge till barn och barnbarn innan hennes syn försvinner helt med gula fläcken. Sorgligt i sig.
Jag blir alldeles varm och rörd av sånt. Visst har man väl skrivit av sig, men snudd 50 år, varje dag, ibland flera sidor! Vilken guldgruva för barnbarnen.
Även för en själv förresten. När hennes man påstår att de målade grinden andra gången 1985 kan hon - till skillnad mot mig - med säkerhet säga att det skedde först 1986. Eftersom vi tjejer också alltid har rätt.

Hon kan också -nu i likhet med mig - berätta att den 20 oktober kom snön hit förra året. Fast jag kan inte riktigt bestämma vilket jag tycker är bra eller dåligt, kanske bråligt - snö som kommer i oktober och man inte har en aning om att den tänker stanna flera månader, det är ju så vackert. Eller denna baskade dimma med kyla som får Baskervilles hundväder att framstå som semester på Kanarieholmarna.

Och vad det än blir så kan du inte påverka det. Bara att ge upp, tända flera ljus och ge dig på stickningen:))

Inga kommentarer: