22 november 2011

...som grädde på moset

hittade jag en länk som berättar allt om tovningens hemligheter. Kanske inte just olika maskinvaskningsvarianter, men hur ullen beter sig. Jag visste till exempel inte alls att ju fetare garn, desto bättre tovning (erkände hon som hade garnaffär på 70-talet. Å andra sidan var jag asfalthippie och ägnade mig bara åt blommor ...).
Det är alltså därför Vartoftas otvättade (och billiga) ull är så bra. Och samma i färg innebär att när det är färgat så är det tvättat och då försvinner en del av de braiga egenskaperna för tovningen.
Undras om man kan färga själv under själva tovningsögonblicket, dvs slå två flugor på käften?

Nu har jag så mycket tester att utföra så jag får be tomtemor att sticka julklapparna:))

http://norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/v01/261-Toving/metoder.htm
(jag kan inte länkningsvarianten på blogger, så den som är nyfiken får kopiera strängen)

Inga kommentarer: