17 januari 2012

I trygg förvissning

Jag sa just till en kompis att det är inte helt fel att vara ensam ibland. Själv har jag aldrig haft några svårigheter med ensamhet - och jag vill absolut inte frånsäga mig maken - men tänk sån ordning och reda det är på allt. Tidningar i hyllan för tidningar, köksredskapen i rätt låda, smöret i kylskåpet, brödet i brödburken, rent på diskbänken och nycklarna på rätt ställe:)))))))
Men jag hade offrat all denna bekvämlighet för att få ha honom hemma. Det kände jag redan efter ett par dagar.
Nu har han kommit hem. Något skadskjuten, men vid gott mod, 15 cm långt sår i ryggen med 17 stygn. Man har frilagt nerven i ryggen och tagit bort en massa ben, ligament och brosk som helt enkelt ströp nerven. Jag har bildsinne och ser framför mig hur det ligger två händer över nerven och klämmer till...ouiiiiii
Han tar sig fram medelst rullator som han fått till låns. Även lustiga klotsar för sängen så att den kommer högre upp. En strut för strumppåtagning och en golvplockare.

Och själv börjar jag så smått landa i förvissningen om att detta är början på en ljusare framtid, inte en oviss väntan på en oviss tid med en oviss utgång. Det finns ingen vård för oss anhöriga som står och tittar på när ens partner lider helvetes kval. Sånt tar så mycket energi, man får rycka sig själv i kragen och helt enkelt "gilla läget". Fö ett uttryck som jag tycker är avskyvärt men relevant i det fallet.

Tack för hälsningar på min dubbelsexiga dag, tack för uppmuntrande tillrop när det känts som hopplöst och , jaa jag vill tacka livet.

5 kommentarer:

Birgitta sa...

Härligt när det går åt rätt håll! Men jag håller med dig, jag avskyr också det uttrycket.

Hehe, ja visst var stekpannefodralet bra - nu kan jag gå med i e-darling för jag kan steka pannkakor med stiiil! (fast i reklamen är det visst den stackars killen som ska ha stil...)

Sussie sa...

Känner igen mig med ordningen men hade heller inte velat byta ut maken för gott mot bättre ordning ;o) Skönt att allt går mot ljusare tider. Kram

EvaiKrusan sa...

Gläds med dej! Nu är det ljusare tider, på alla kanter, på gång.
Själv känner jag att jag återvänder och ska man sedan få åka på bröllop i Athen snart, är det bra. Jag mailar dej om mössan jag stickat. Hälsningar fr en annan Eva

Birgitta sa...

Hej! Nu finns det något till dig på min blogg... (inte mönstret, det har jag inte hunnit ännu)

Prizillas pastiller sa...

Tack Birgitta, det uppskattas;)