6 januari 2012

Sista koftan?

JAAAAA, äntligen! Efter ett par månader och åtta bedrövelser är nu lingonkoftan äntligen klar.
Det gick troll i den från begynnelsen. Visserligen hade vi kommit överens om att den inte skulle bli klar före jul, men jag försökte. Och det resulterade i att huvet var på helt annat håll och jag fick göra om ett framstycke och en ärm.
Man ska inte blanda julklappsstickandet med annat. Har jag nu lärt mig.
Och koftan ska högtidligen överlämnas veckan som kommer och jag tror faktiskt mottagaren blir glad för det.

Har också bestämt (utan att avge sk nyårslöfte) att detta var det sista "stora" plagg jag åtar mig att göra för att jag inte kan säga nej. Ska enbart ägna mig åt små huvudbonader och annat smått och gott.
Just nu i alla fall. Tror jag. Eller kanske...

8 kommentarer:

EvaiKrusan sa...

Det får väl inte vara sant, att det inte kommer fler a underbara koftor att beundra och suckta efter?....
God fortsättning på nya stickåret från en annan Eva

Sussie sa...

Ja ja vi får väl se när nästa kofta dyker upp :o) Jag tror inte du kan låta bli dom :o))) Snygg som attans blev den. Och mönstret på mössan var supersnyggt.....

Birgitta sa...

Åh så vacker kofta! Kan kännas tråkigt att fatta sådana beslut men något jag lärt mig (någorlunda) de senaste tio åren när nackskadan på olika vis satt käppar i hjulet är att med (någorlunda) ro lägga ner delar av mitt handarbetande/skapande och med glädje ägna mig åt andra delar. Ingen idé att sörja över att saker förändras, liksom. Så om det känns rätt att sluta med stora plagg så stöttar jag dig helhjärtat i det! Fast... kanske räcker det att du börjar med att säga nej till de större plagg som du innerst inne känner att du vill säga nej till, men låta en och annan kofta slinka igenom...? :-)

Surtanten sa...

Jag säger nej till "beställningar". Jag vill bara sticka det jag har lust med. Oftanst för att jag är nyfiken på att testa, ett garn, färg eller mönster......
Så kan ju även du göra....sticka en kofta eller liknande när andan faller på, och precis så som du vill....inte för att uppfylla en beställning.....

Surtanten sa...

Jag glömde säga att lingonkoftan är superfin :-))

maskinstickning sa...

Både koftan och mössan är jättefina :)
Jag tykcer att du bara ska sticka sådant som du tycker är kul att sticka; du får träna på att tacka nej till allt annat ;)

Prizillas pastiller sa...

Tack för all uppmuntran. Och visst, det är roligare att testa egna alster än att vara snäll mot andra. Och det var precis vad jag var med lingonen. Min kära granne (80) ser inte längre att sticka själv, men blev så förtjust i mönstret...Och när man gör saker till andra så är, i alla fall jag, ännu mer noggrann med allting och då kommer prestationsstressen och så blir det fel. Vetskapen om att plagget dessutom kommer att uppvisas för hela pensionärsföreningen och noga synas i sömmarna, gör inte den stressen på något sätt mindre för min del. Det är SÅNT man inte ska utsätta sig för i mogen ålder. Jag är stor flicka nu och kan säga nej. I vissa sammanhang i alla fall...

Anonym sa...

Hej ser hur fliten lyser. Jag själv har slutat ta beställningar blev stressad av det, nu stickar jag det som jag själv tycker om. Det blir mycket bra.Det kommer alltid nån som det faller i smaken. Hoppas på ett bra år, ha det bra alla likasinnade. Hälsningar Ulla Britt