24 januari 2012

Teknikens resårer

...måste bara berätta att jag nu gör premiärinlägget från min nya dator.
Råkade ut för en, som jag tror, disk-krasch, och hjärtat har sedan dess suttit i halsgropen. Inte nog med att jag åtagit mig upptagne sonens bokföring (så han blir mindre upptagen) det är också dags för omläggning av lån, kontrolluppgifter osv osv. Och praktiskt taget allt är baserat på att du har en fungerande dator.

Och maken har som genom små underverk varje dag hämtat sig på ett remarkabelt sätt och kunde nu köra bilen till datorföretaget, där en ny, kopparfärgad laptop med 17" skärm inhandlades.
Dom som gjort den här resan en gång, eller flera, förstår vad jag pratar om.

Jag hade en modern laptop tyckte jag. Fem år gammal = antik! Den här har hästminne och Windows 7 och officepaketet.

Det blir väl som förut - lagom tills jag lärt mig utnyttja alla finesser är det dags att skaffa en ny. Sån tur att det är en maskin...
Det har tagit mig en hel dag att få eposten att fungera, tangenterna sitter inte där dom borde sitta, jag förstår inte språket eller vad som menas och den vill att jag ska vara med påprecis allting med olika inloggningar och lösenord.

4 kommentarer:

Janicke sa...

Brrr, känner igen skräcken när datorn lägger av. Och det är inte klokt att de inte håller längre än de gör.
Gäller att ha god backup!
Grattis till makens framsteg, härligt.
Puss på er!

Prizillas pastiller sa...

Ja nu återstår bara att också försöka få ur den gamla alla små hemligheter som rymts under åren. Och till den externa hårddisken hittar vi inte kablarna, man vet inte heller hur mycket som går att få ur den gamla. Ett enda stort SUCK.

Birgitta sa...

Hu ja, jag vet ungefär vad du går igenom, jag köpte ny dator i årsskiftet. Den nya vill att jag helst ska använda fingeravtryck och ansiktsigenkänning utöver lösenord när jag loggar in, men jag tvärvägrar. Den vet inte hur ihopskrynklad jag kan se ut på morgonen, tänk om den inte skulle känna igen mig! :-) För övrigt håller jag med dig - några extra timmar kunde man få lov att ta ut, åtminstone vissa dygn.

Janicke sa...

Hade externa hårddiskar förut men de la av de också. Med nöd och näppe lyckades jag rädda mitt bildarkiv.
Nu har jag extern backup, kostar runt 500 pix om året,fungerar perfekt. Backar upp automatiskt varje dag, behöver aldrig bekymra mig.
Keepit, om du vill kolla. Enkelt, fick högst betyg när IDG jämförde.