8 januari 2012

Tillökning

Vi har fått tillökning.
Ja alltså inte tillökning egentligen, vi har bytt ut den ena till den andra.
2005 skaffade vi en platt-TV på 32". Jo, den var tokdyr på den tiden, men vi behövde en ny TV och varför inte hänga med i utvecklingen.
Den har sedan hängt med i ett par flyttar och hamnat i olika typer av vardagsrum. Innan vi flyttade hit till Larstorpet gick det att ha den på utmärkt avstånd från sitthörnan.

På Larstorpet är vardagsrummet lite avlångt, vi hade hängt den på ena väggen och dragit alla kablar inuti väggen genom ett hål som anlades när vi satte upp just den väggen. Så skönt att slippa se kabelhärvorna.
Men nu går vi mot den fjärde sommaren här på Larstorpet och därmed har vi de facto åldrats lika mycket.
Maken har alltid dragit fram en fåtölj för att se på TV, ja du vet väl hur golven blir då?
Och jag sitter liksom en fåtöljlängd bakom maken, i soffan - och kombinerar ALLTID tv-tittandet med stickning, montering eller annat av nytta! Upptäckte för en tid sedan att jag satt och knep med ögonen, böjde nacken bakåt (har progressiva hyfsat nya glasögon) och efter varje Midsomer-mord (konstigt att det finns nån kvar att mörda) såg jag sämre och sämre.

Vi pratade igenom saken och gjorde en rokad.
Soffan och två mindre väldigt obekväma fåtöljer åkte till kloka dottern vars soffa just nötts ner till benställning.
TV-n åkte till kära väninnan som numera, liksom vi, fått ett helt nytt tv-liv.

Och in kom en 47-tummare, stor som en anslagstavla och först kände jag mig nästan överfallen.
Nu tittar jag på sport. Jag kan se både bild och text. Jag kan se finnar och pormaskar, en och annan vårta eller mousche. Färgen är som ett vackert vykort. Känns som om jag är en i publiken bredvid skidåkaren.

För ögonblicket använder vi två trädgårdsstolar, men i veckan (förhoppningsvis) kommer det in tre fåtöljer. Två större öronlappsfåtöljer som går att ta en eftermiddagslur i samt en lite udda för harmonins skull. Alla tre har dock fotpallar.
Ingen fåtölj ska hädanefter behöva flyttas på för att kunna se ytterligare ett Midsomer-mord.

Jag är helnöjd, maken är helnöjd. Alfonz har tappat sin soffhörna, men han får en egen fåtölj vad det lider...

Inga kommentarer: