15 februari 2012

...en länk till guldkornen

http://www.aboutknittingmachines.com

Den här länken kom från EvaiKrusan och den är ett guldkorn. Inte bara för maskinerna utan också för mönster och beskrivningar. En lista över mönstertidningar som verkar oändliga för tex Brother-maskinerna, med uppritade mönster och allt. Bara att ta för sig och om man vill så verkar det lätt att spara ner på datorn.
Själv har jag ju en sprillans ny nu så jag kan ladda ner alltihop...

Tack internet, blogger och alla fina, duktiga stickare som gör det möjligt att dela glädjen med tips och råd runt stickeriet. Man är aldrig ensam.

3 kommentarer:

knitnetty sa...

Fy fabian vad bra :)
Tack snälla for att du talade om det här.

Anonym sa...

Du är ett guldkorn, du med. Och alla andra, som så frikostigt delar med sig till oss noviser. /Bibbi

Prizillas pastiller sa...

Hehe tack flickor!
Jo Wenche, jag har börjat med att sticka så långa jag vill ha vantarna plus sömsmån. Sedan har jag en formad pappskiva som läggs på vanten och jag ritar med lätt spritpenna en fin linje. Sen syr jag ihop med efterstygn, klipper av garnet och syr tillbaka med kantstygn så att maskorna kantas helt enkelt. Då blir det lättast den fina formen. Men en kompis hade hittat på en enklare variant: Man slutar när det återstår fem varv och tar in i början av varje varv (i bottenfärgen). Det syns inte när man syr ihop vantarna och det blir en fin form. Själv ska jag börja experimentera med olika intag för att slippa klippa vanten i toppen. Är man riktigt petig så kan man ju helt enkelt dela på mitten och göra delstickning (bara man håller reda på mönstret om det är sådant).
Ska snart göra ett par så jag återkommer...