12 februari 2012

En melodisk lördagkväll

Lyssnade på melodifestivalen och hann göra lite jobb under tiden. Mönstret här ovan är från Värmland. Det kommer att vara en favvis en tid framöver... Stickat i underbara shetlandsullen.
Och jag förbereder sommarens "ha-i-händerna-monteringsjobb-i-däckstolen-på-verandan" med att sticka upp en del. Nu kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att sticka ihop en vante för att testa. Vantarna är enkla - för en gång skull:) - och mönstret är norskt från begynnelsen tror jag. Har tagit ut en bit ur ett större mönster.
Jisses så mörk bilden blev! Det är i alla fall begynnelsen till en vackert vinröd kofta åt Trean, i flätor och mosstickning på stickor nr 6. Perfekt TV-jobb:) Och garnet inhandlades på Lidl för nästa inga slantar och det är ren ull, men superwashbehandlad så den är mjuk och len till barnakropp. Är faktiskt positivt överraskad av garnet. Väldigt behagligt handstickgarn. Fungerar också i grovisen.
Och ikväll då, söndagkvällen? Om det inte varit så härligt väder och soligt med blå himmel så kunde det ha blivit en luva med Värmlandsmönster...

7 kommentarer:

Janicke sa...

Snyggt som 17!

Eva i Krusan sa...

Verkligen fint mönster På vantarna.Svart / vitt funkar i alla lägen. Men oj vad det är svårt att sticka eller sy i svart på "äldre" dar för mej. Jag får bära fram alla lampor jag har. Alltid lika härligt att få se vad du gör.

Eva i Krusan sa...

Hittat en länk, Finns många stickmagasin att få ideér från, om man nu skulle sakna det...
http://www.aboutknittingmachines.com/

Prizillas pastiller sa...

Tack Eva, den där länken är guld värd. Så många mönster och beskrivningar så det går runt i knoppen. Helt fantastiskt. Visserligen inte helt up to date, men helt ok att få grund till något. Hjärtligt tack från alla oss maskintokingar. Ska lägga ut länken mer synligt...

knitnetty sa...

Syr du ihop dina vantar på toppen? Jag har stickat ett par (dubbla) nu, i alpakka. Men jag avmaskade och "snörpte" ihop på toppen. Det blev lite klumpigt på insidan. Men nog blev dom ganska fina i alla fall.

Prizillas pastiller sa...

Åh wenche, jag svarade på det senare inlägget...

knitnetty sa...

Tack snälla för svaret (jag har hittat det ;) ). Jag ska prova det också och se hur det går.