14 mars 2012

Eureka skrek hon...

 ...plötsligt kom jag på det - och gjorde en prototyp. Ja, alltså hur man gör en enkel-vante med snygg överdel på stickmaskinen. Jo, man avslutar det hela ungefär som när man gör tådelen eller hälen på en socka. På bilden ovan syns (?) hur jag sytt ihopp "tån" och nu hamnade sömmen mitt i mönstret. Här kan man ju faktiskt göra hela tån enfärgad om man vill, tummen blir ju enfärgad - näe den är inte
med på bild.
Här kanske syns lite av hur delningen gått till och den görs då på samma sida som tummen om man väljer att ha sömmen på utsidan handen.

Och så här ser då insidan av vanten ut (tummen markerad med lila garn) och man syr ihop endast delen från "tån" till handleden. I och med att man gör den småmönstrad så blir den ändå lite varmare än en vanlig slätstickad.
Och det är ju dessutom lätt att bestämma hur bred eller smal man vill ha tån. På prototypen gjorde jag delstickning på halva vantens maskantal tills det fanns 10 maskor kvar, sen vände jag åt andra hållet. Ska testa med 12 eller 14 m nästa gång så blir inte toppen så spetsig.

Ja det är allt som hunnits med bland allt vårarbete i trädgården, nytt staket ska snickras, dammen ska rensas, och det ska krattas...
Men rabatterna lämnar jag obearbetade än så länge, skräpet behövs som skydd både för vårsol och nordanvindar. Just idag riktigt nordpolenkallt och rått.
Men det blir bättre...

2 kommentarer:

Birgitta sa...

Ja, absolut! Bra att vi är två som envisas med att det blir bättre... Snart, vill jag tillägga! Fin vante! Det är kul när man kommer på lösningar så där. Verkar listigt.

Surtanten sa...

Jättefin vante! Bra ideer välkomnas alltid :-)