1 mars 2012

Halsbrytande

 Mitt  halsbrytande försök till - ja, jag vet inte vad det kallas, men en halsduk som sys ihop med ena änden vänd och så vrider man till och får en dubbel halsduk runt halsen, utan lösa ändar liksom.
Inser genast att jag för ögonblicket har viss svårighet att uttrycka mig på ett förståeligt sätt.
I alla fall är den gjord på grovisen, i mohair/akryl som är mjukt, men inte speciellt snygg mohair. För mycket akryl helt enkelt. Den inköptes på Stoff & Stil för länge sedan.

Och idag hade man invigning på sagda företag i Kungens Kurva utanför Stockholm och käraväninnannorromstan och undertecknad var där. Det hade utlovats att det skulle vara lika stort som butiken i Malmö. Nu var det inte fullt så stort, men alldeles tillräckligt. Rena frosseriet för tyg- och sybehörsälskare. Garn finns i mindre skala.
Jag fegade ur färgmässigt och inhandlade ett svart tyg av blandningen lin/viskos som blir ett par byxor - förhoppningsvis.
Några roliga knappar blev det också, plus några fina dragkedjor för stickade halsar.
Väldigt glad för att de nu också finns här i österled, men invigningsdagen då folk handlar för flera hundra så hade det varit en fin gest att bjuda på kassen ovan.
Den kostade 5:-.

4 kommentarer:

maskinstickning sa...

Härligt med lila :) Den här sjalvarianten brukar man kalla för moebius alternativt möbius. Jag tycker mig skönja att du har lämnat en del nålar tomma vid stickningen, kul med idéer som sprider sig :)
Vad bra att du har fått "lite" närmare till Stoff och Stil.

Prizillas pastiller sa...

Helt riktigt Annika, och jag skulle precis skriva det när maken skrek att maten var klar så det blev så bråttom!!!
Har testat just den varianten med ostickade nålar för många år sen och hade glömt tills jag såg din blogg. Så glad att du påminde, det blir väldigt snyggt i all enkelhet.
Och namnet på halsduken har jag redan glömt! Amöba?:))

maskinstickning sa...

Amöba är då bra mycket lättare att komma ihåg, den får nog heta så i fortsättningen ;)

maskinstickning sa...

Amöba är då bra mycket lättare att komma ihåg, den får nog heta så i fortsättningen ;)